سرمقاله

ترمیم کابینه؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر ‪/‬ حجت‌اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7734  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 04 اردیبهشت 1402
    سخنگوی دولت خبر داد
    ارائه لایحه جدید دولت برای اصلاح و کسری بودجه سال جاری به مجلس
    سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از ناترازی های مختلف در این حوزه به ویژه در حوزه بودجه است، گفت: یکی از اقدامات اساسی دولت در ابتدای سال، تقدیم لایحه‌ای برای اصلاح بودجه به مجلس است تا دچار تورم ناشی از ناترازی در بودجه ۱۴۰۲ نشویم.
    علی بهادری جهرمی شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در اجتماع بزرگ نیروهای ولایی و انقلابی شهرستان بابل در مدرسه خاتم انبیاء این شهرستان، اظهار کرد: مدیران ارشد در دولت قبلی مدعی مذاکره و اجرای برجام برای رشد اقتصادی در کشور بودند اما عملا مشاهده کردیم سفره مردم هر روز کوچک و کوچک‌تر شد چون در سیاست تعاملی با غربی‌ها برای برون رفت مشکلات موفق نبوده است.
    وی افزود: دولت قبل مدعی بود در حوزه سلامت و بهداشت پای مذاکره می‌رویم تا بسترهای سلامت در کشور را مهیا کنیم اما با این وجود در شهریور سال ۱۴۰۰ آمار تلفات ناشی از بیماری کرونا ۷۰۹ نفر در روز بوده است.
    بهادری با اشاره به اینکه دولت سیزدهم سه ماه بعد از عهده‌دار شدن این مسئولیت رکورددار تزریق واکسن در جهان شده و از مرگ و میر ناشی از کرونا جلوگیری کرده است، گفت: این اقدامات الگوی موفقی در جامعه است که نباید نادیده گرفته شود.
     این مسئول از موفقیت دولت در فروش نفت و تجارت خارجی خبر داد و تصریح کرد: دولت در سال گذشته بیش از ۱۱۲ میلیارد دلار یعنی نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ درصد افزایش تجارت خارجی با کشورهای همسایه داشته است .
     بهادری با اشاره به اینکه رشد اقتصادی دولت در ۱۰ سال گذشته تقریباً صفر و در دولت سیزدهم به ۴ درصد رسیده است، گفت: بر این اساس در جنگ ترکیبی اخیر دشمن با طراحی و مهندسی دقیق وسط میدان آمده است تا هویت ایرانی اسلامی مردم کشور را زیر سوال ببرد .
    سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید افزود: اولویت‌های اساسی دولت پیرامون تحقق این شعار است.
    این مسئول یادآور شد: در سال قبل که اولین سال بودجه‌ای فعالیت دولت جدید بود تمرکز جدی ما بر رفع ناترازی در حوزه بودجه بود.
    بهادری با اشاره به اینکه ناترازی مختلفی در حوزه اقتصادی داریم که مشکلات کلان اقتصادی از این ناترازی نشات می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از ناترازی درحوزه بودجه بوده که تمرکز جدی و تلاش‌های زیادی انجام شد که تا حدود زیادی این ناترازی‌ها کنترل و مدیریت شد که به کسری بودجه منجر نشد.
    بهادری جهرمی یکی دیگر از اقدامات دولت در جهت رفع موانع اقتصادی را حرکت در مسیر رفع بعضی از ناترازی های حوزه بانکی برشمرد و یادآور شد: متاسفانه نظام بانکی بسیار ناکارآمدی هم در منابع هم در شبکه بانکی و هم بانک‌های مخربی داریم لذا هدف گذاری ما در سال ۱۴۰۲ این است که برای رفع این ناترازی‌ها در حوزه بانکی باجدیت ورود کنیم تا بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم.
    سخنگوی دولت، تصریح کرد: البته ناترازی اقتصادی دولت منحصر به این دو حوزه نیست بلکه در حوزه‌های مختلف مثل حوزه انرژی نیز ناترازی هایی داریم.
    وی با اشاره به اینکه تورم آفت و بیماری مزمن کشور ماست که از مشکلات کلان اقتصادی نشات می‌گیرد، بیان کرد: دولت تمرکز خویش را بر حل این ناترازی‌ها به صورت بنیادین و ریشه‌ای قرار داده است.
    بهادری به درمان موقت و مسکن دولت در حوزه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: یکی از اقدامات دولت در این راستا درمان موقت و مسکن برای رفع ناترازی در حوزه تولید و عرضه خودرو است .
    وی با اشاره به اینکه روز گذشته درهیات وزیران لایحه‌ای تصویب کردیم که امکان ورود خودرو به شیوه سهل‌تری باشد حتی به شکل خودروهای کارکرده و واردات انفرادی تا ناترازی مقطعی و موقت را حل کند، گفت: درحالیکه درمان کلی و دائمی صنعت خودرو نیست؛ زیرا برای حل دائمی باید افزایش تولید داشته باشیم که برای این امر هم سرمایه گذاری و برنامه ریزی شده است.
    سخنگو ودبیر هیئت دولت، گفت: سال گذشته تولید خودرو را از ۸۰۰ هزار تولید به یک میلیون و ۳۰۰ هزار رساندیم و امسال هم جهت‌گیری ما بر افزایش این میزان است.
    وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش تولید خودرو در هشت سال گذشته بیش از چهار میلیون خودرو کم داریم که عقب ماندگی گذشته به مرور جبران خواهد شد.