سرمقاله

شرایط مبهم، وضعیت شکننده / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22581  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 30 دی 1402
    آژانس گروگان اختلافات سیاسی ایران با غرب!
    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در گفت‌وگویی مدعی شد که ایران در اختلافات سیاسی‌اش با غرب، همکاری‌ها با آژانس را محدود می‌کند. به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس باری دیگر ادعاهایی را درباره سطح همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکرار کرده و گفت که ایران به ندرت با آژانس که احساس می‌کند بر اثر اختلافات آن با غرب گروگان گرفته شده است، همکاری می‌کند.
    خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که گروسی در گفت‌وگو با این خبرگزاری درباره فعالیت‌های آژانس در ایران گفت: واقعا وضعیت دلسردکننده‌ای است. ما به انجام دادن فعالیت‌هایمان در آنجا ادامه می‌دهیم اما حداقلی است. آن‌ها (ایران) به طرز بی‌سابقه‌ای همکاری را محدود کرده‌اند.
    او مدعی شد که ایران برخی بازرسان آژانس را به دلیل ملیت‌هایشان نپذیرفته است.
    گروسی در این باره بیان کرد: این راهی برای تنبیه کردن ما است. وقتی چیزی باشد که فرانسه، انگلیس یا آمریکا بگویند از آن رضایت ندارند، انگار آن‌ها (ایران) آژانس را در اختلافات سیاسی‌شان با بقیه گروگان می‌گیرند. این برای ما غیرقابل قبول است.
    مدیرکل آژانس همچنین درباره تاثیر روابط تهران و واشنگتن درپی تحولات منطقه بر حل‌وفصل موضوع توافق هسته‌ای گفت: دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی چیزی است که به آن نیاز داریم. ما باید به گفت‌وگو ادامه دهیم و از بدتر شدن وضعیت تا حدی که جبران آن ناممکن شود، جلوگیری کنیم.
    او همچنین درباره سفر به ایران گفت که احتمال آن را رد نمی‌کند.
    اظهارات گروسی در حالی مطرح می‌شود که «محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: ما عضو پادمان هستیم و مطابق پادمان با آژانس همکاری می‌کنیم و بازرسان آژانس نیز طبق پادمان کارشناس اعزام می‌کند و در تاسیسات هسته‌ای کشور دوربین نصب می‌کند.
    وی ادامه داد: سر و صدایی که اروپایی‌ها هر سه ماه  یک بار  علیه ایران به راه می‌اندازند بیشتر مربوط به سند برجام است.  سند برجام، شده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که ایران نیز به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می‌کند.
    گزارش‌های آژانس انرژی اتمی عدم انطباق براساس یک سری از بندها را گزارش می‌کند اما بند ۲۶۳۶ که ایران در برجام به آن عمل می‌کند، وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف‌های برجام را گزارش کند. ما خودمان باید گزارش دهیم که این کار را انجام می‌دهیم اما گزارش‌های ما شنیده نمی‌شود.
    رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: وقتی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نمی‌کند و تحریم‌ها را لغو نمی‌کند ایران نیز محدود به مفاد برجام و پادمان، به تعهداتش عمل می‌کند.