سرمقاله

برنامه توسعه یا فقط انشاء؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15202  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 13 شهریور 1402
    از سوی یک استاد دانشگاه تشریح شد
    چین حساب‌شده‌تر از روسیه رفتار می‌کند
    یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا گفت: جنس حکومت، دولت و حتی ملت در چین و روسیه با یکدیگر تفاوت دارد و بر همین اساس چینی‌ها بسیار حساب شده‌تر از مسکو در مورد پرونده‌های جاری خود با آمریکا رفتار می‌کنند.
    «علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تصمیم جدید آمریکا برای ارسال سلاح به تایوان اظهار کرد: چندی پیش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال مدیریت استراتژیک روابط خود با چین است و به موازات آن هفته گذشته شاهد سفر هیأت تجاری آمریکا به چین بودیم. سفر این هیأت بازگوکننده این بحث است که تبادل تجاری ۲۳۰ میلیارد دلاری میان چین و آمریکا برای پکن و همچنین واشنگتن ارزش زیادی دارد و در این میان دو طرف به دنبال کنترل مجادلات و همچنین روابط میان خود هستند. این در حالیست که چین به دنبال تصرف جزیره تایوان نیست بلکه برای پکن بحث بازار تجاری و مالی اهمیت بسیار بیشتری نسبت به این مسائل دارد.
    به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: به موازات این روند جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد درگیری‌ها با چین بر سر تایوان افزایش پیدا کند که مجموع این مسائل نشان می‌دهد پرونده تایوان نمی‌تواند روابط چین و آمریکا را آنگونه که تصور می‌شود، به هم بریزد. باید متوجه بود که ایالات متحده می‌خواهد میان پکن و مسکو فاصله ایجاد کند و به همین دلیل برخی اوقات دست به تحرکاتی می‌زند تا این دو از یکدیگر فاصله بگیرند که البته یک اقدام بسیار مشکلی به حساب می‌آید، اما در کل فکر نمی‌کنم که ارسال تسلیحات جدید از سوی آمریکا به تایوان باعث به وقوع پیوستن درگیری میان آمریکا و چین شود. این در حالیست که واشنگتن در حال تقویت تایوان بوده و حتی ممکن است ارسال تسلیحات جدید به تایپه از سوی واشنگتن برای مقابله با هر حمله احتمالی روسیه به ژاپن یا جزایر کوریل صورت بگیرد تا واشنگتن در زمان مقتضی بتواند از توکیو در برابر این حملات حمایت کند.
    این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم ایالات متحده به خوبی می‌داند که اگر چین بخواهد تایوان را تصرف کند ظرف یک مدت کوتاه دست به چنین اقدامی می‌زند اما توجه داشته باشیم که چینی‌ها در نظام بین‌الملل بسیار عاقلانه‌تر از آنچه که فکر می‌کنیم، رفتار می‌کنند. معتقدم آنها به تایوان حمله نخواهند کرد و اساساً رفتار مشابه روسیه را از چینی‌ها نمی‌توانیم مشاهده کنیم؛ چراکه جنس حکومت، دولت و حتی ملت در چین و روسیه با یکدیگر تفاوت فاحش دارد. بر همین اساس چینی‌ها بسیار حساب شده‌تر از مسکو در مورد پرونده‌های جاری خود با ایالات متحده رفتار می‌کنند.
    وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا پکن در شرایط فعلی اولیوت خود را بر روی تایپه قرار داده یا خیر، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که در نظام بین‌الملل خصوصاً بعد از جنگ اوکراین به وجود آمده به نظرم چین فعلاً در حال پیش بردن راهبردهای خود بر اساس همان اهداف دراز مدت است و یک‌باره دست به ریسک عجولانه نخواهد زد. حتی پکن ارسال تسلیحات آمریکا به تایوان را نظاره می‌کند اما در نهایت چینی‌ها تمام مولفه‌ها و به خصوص مسال تجاری و اقتصادی را ارزیابی می‌کنند تا بتوانند در موعد مناسب پاسخ آخر را به آمریکا و تایوان بدهند، اما اینکه انتظار داشته باشیم یک‌باره دست به اقدامات رادیکال سیاسی یا نظامی بزنند، باید آن را دور از ذهن بدانیم.