سرمقاله

گنجی که باید قدرش را بدانیم ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10242  |  صفحه ۶ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 18 خرداد 1402
    در انتخاب دبیران شورایعالی مناطق آزاد سیاسی کاری می‌شود
    تراز تجاری مناطق آزاد؛ ۳ دبیر، ۳ آمار متناقض!
    در سال‌ها و به ویژه دو سال اخیر رسم شده تا هر دبیر شورایعالی مناطق آزاد که کار خود را آغاز می‌کند، اعلام می‌کند که تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار مثبت شده است.
    این بار حجت الله عبدالملکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد خبر از مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار داده است؛ خبری که این روز‌ها بیش از همیشه مورد موشکافی قرار گرفته است. خبر مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد در حالی برای سومین بار روی تریبون دبیرخانه مناطق رفته است که عدم شفافیت آمار این مناطق از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد حلقه مفقوده عملکرد این سازمان است.
    «ارائه آمار تراز تجاری مناطق آزاد چندان اهمیتی ندارد که بار‌ها از سوی دبیران شورایعالی مناطق آزاد اعلام می‌شود؛ آنچه مهم است غفلت از کارکرد‌ها و اهدافی است که برای این مناطق تعریف شده، اما باز هم از سوی حجت الله عبدالملکی نادیده انگاشته می‌شود.» این سخنی است که رئیس اتاق ایران و چین می‌گوید و در مورد قحط الرجالی در کشور هشدار می‌دهد: طی ۳۰ سال اخیر انتخاب دبیران شورایعالی مناطق آزاد عمدتا سیاسی بوده تا تخصصی و اقتصادی و همین اولین عامل ناکامی مناطق آزاد در عمر ۳۰ ساله آنهاست. این روند را در انتخاب حجت الله عبدالملکی نیز شاهد هستیم.. مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه آمار دقیقی از تراز تجاری مناطق آزاد وجود ندارد، گفت: روشی نیز برای صحت سنجی این آمار وجود ندارد. این آمار همچون سایر آمار‌های ماست که از سوی یک مسئول اعلام می‌شود؛ ولی ناظر بیرونی وجود ندارد که صحت و سقم آن را مورد آزمون قرار دهد.
    رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به اینکه مهم این است که مناطق آزاد بر اساس یک استراتژی از پیش تعیین شده تاسیس شوند و در ادامه به آن استراتژی برسند، گفت: برای همه مناطق آزاد و ویژه‌ای که طراحی کرده ایم یک کارکرد در نظر گرفته ایم؛ در صورتی که قاعدتا بر اساس منطقه‌ای که تعیین شده وظایفی برای هر کدام از آن‌ها تعیین شده است. به طور مثال، منطقه آزاد کیش قرار بوده منطقه آزاد تجاری شود یا قشم منطقه آزاد صنعتی؛ ولی آیا به این اهداف رسیده ایم؟
    به گفته رئیس اتاق ایران و چین، طی ۳۰ سال اخیر انتخاب دبیران شورایعالی مناطق آزاد عمدتا سیاسی بوده تا تخصصی و اقتصادی و همین اولین عامل ناکامی مناطق آزاد در عمر ۳۰ ساله آنهاست. این روند را در انتخاب حجت الله عبدالملکی نیز شاهد هستیم.حریری ادامه داد: در بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در ایران در ۳۰ ساله اخیر تاسیس شده تنها «عسلویه» است که با اهداف و کارکرد مشخص تاسیس شده و در همان مسیر نیز حرکت کرده است.