سرمقاله

سفر به چین ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5105  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 25 بهمن 1401
    آیا زلزله پایه‌های قدرت اردوغان را به لرزه درآورد؟
    گردش جو سیاسی در ترکیه
    زلزله در ترکیه همچنان قربانی می گیرد. تعداد کشته شدگان در ترکیه به ۱۹۳۸۸ نفر و تعداد مجروحان به ۷۷۷۱۱ نفر افزایش یافته است. تیم‌های اورژانس برای رسیدن به برخی از مناطق آسیب‌دیده تلاش می‌کنند، جاده‌های ویران شده، آب‌ و هوای نامناسب، کمبود منابع و تجهیزات سنگین، قطع برق از جمله مشکلات فعلی تیم های امدادی است که روند کمک رسانی آنها را کند کرده است.
    برخی از نجات‌یافته‌ها گفته‌اند که در دمای انجماد، بدون آب و غذا رها شده‌اند، در حالی که برخی دیگر گزارش داده‌اند که حتی با وجود شنیدن صدای گرفتار شدن عزیزانشان در زیر آوار، هیچ نیروی امدادی برای رهاسازی آنها نیامده است.
    روز پنجشنبه، سه روز پس از زلزله، اردوغان از برخی از مناطق بازرسی کرد و قول کمک مالی ۱۰۰۰۰ لیره ای (۴۹۴ یورو) برای هر خانواده آسیب دیده داد. وی همچنین قول داد برای همه بازماندگان ظرف یک سال مسکن های جدید ساخته خواهد شد. او همچنین اذعان کرد: کاستی‌هایی وجود دارد زیرا امکان آمادگی برای چنین فاجعه‌ای وجود نداشت، اما اکنون همه چیز به مسیر خود بازگشته است. او همچنین نسبت به منتقدان واکنش تندی نشان داد و گفت : برخی افراد بی شرف اظهارات دروغینی در مورد پلیس و نیروهای امدادی می گویند. سربازان و پلیس ما شریف هستند. ما اجازه نخواهیم داد که افراد بدنام اینگونه درباره آنها صحبت کنند.
    اردوغان روز جمعه نیز اذعان کرد که عملیات جستجو و نجات می توانست سریعتر باشد. او گفت: اگرچه ما در حال حاضر بزرگترین تیم جستجو و نجات در جهان را داریم، اما این یک واقعیت است که تلاش‌های جستجو به آن سرعتی که ما می‌خواستیم نیست. وی افزود: ما این ساختمان ها را ظرف یک سال بازسازی خواهیم کرد و آنها را به شهروندان تحویل خواهیم داد. در حالی که این کار را انجام می دهیم، اجاره بهای شهروندانی را که نمی خواهند در چادر بمانند، پرداخت می کنیم.
    گردش جو سیاسی ترکیه علیه اردوغان
    با افزایش تلفات پس از زمین لرزه های ویرانگر در ترکیه، خطر سیاسی برای رهبر این کشور نیز افزایش یافته است. سیاستمداران اپوزیسیون آشکارا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به خاطر اینکه این کشور برای فاجعه آماده نبود و همچنین به خاطر تلاش کند امدادرسانی که به گفته آنها اوضاع را وخیم تر کرده است، مقصر می دانند.
    به گزارش خبرآنلاین، اردوغان در اوایل دوره ریاست جمهوری خود بر دوره ای از شکوفایی اقتصادی و سیاسی نظارت داشت، اما از زمان اعتراضات گسترده در سال ۲۰۱۳ و تلاش برای کودتا سه سال بعد، به سمت موضعی استبدادی تر متمایل شد. در سال های اخیر، روزنامه نگاران زندانی شده اند و آزادی های مدنی محدود شده است زیرا رئیس جمهور ترکیه کنترل خود را بر نهادهای دولتی تشدید کرده است. این رویه اتخاذ شده توسط اردوغان باعث افزایش شمار منتقدان وی شده است. مخالفانی که اکنون با وقوع زلزله بهترین فرصت را برای ضربه زدن بر پایه‌های قدرت اردوغان یافته‌اند.
    کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون CHP، گفت: آنها در این مورد شکست خوردند، همانطور که در هر موضوع دیگری شکست خوردند، آنها نمی دانند چگونه دولت را مدیریت کنند. اگر کسی مسئول این روند باشد، آن اردوغان است. این حزب حاکم است که در طی این ۲۰ سال کشور را برای زلزله آماده نکرده است.
    منتقدان می‌گویند که بودجه ملی ترکیه که برای بلایای طبیعی در نظر گرفته شده است، در پروژه های ساخت بزرگراه که توسط افراد وابسته به دولت مدیریت می شود، هزینه شده است. در بسیاری از مناطق، ساختمان‌هایی که فروریختند در چند سال اخیر ساخته شده‌اند و باید از مقررات مستحکم سازی که بعد از زلزله‌ سال ۱۹۹۹ به تصویب رسیده و به اجرا گذاشته شده بود، پیروی می‌کردند. ویرانی این ساختمان‌ها نشانه اهمال دولت در دادن مجوز به چنین ساخت و سازهائی و یا فساد است.
    خشم علیه اردوغان در حالی افزایش می‌یابد که وی سه ماه دیگر یعنی در ۱۴ می باید در انتخابات شرکت کند، انتخاباتی که احتمالاً سخت ترین رقابت در حکومت ۲۰ ساله اردوغان است. مدیریت اردوغان در این بحران انسانی می تواند بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد. همانطور که واکنش ناموفق دولت وقت به زلزله بزرگ در شمال غرب ترکیه در سال ۱۹۹۹ به طور گسترده به حزب عدالت و توسعه اردوغان فرصت داد تا از حمایت مردمی برخوردار شود. سلیم کورو، تحلیلگر اندیشکده تپاو مستقر در آنکارا در اینباره با اشاره به زلزله و تورم شدید گفت که مردم دچار مصیبت هستند و وقتی مصیبت زده هستند به تغییر رأی می‌دهند.
    تاثیر زلزله بر روابط خارجی ترکیه
    در سطح بین المللی، با توجه به نقش اردوغان به عنوان میانجی بین اوکراین و روسیه، آینده ترکیه بر جنگ اوکراین تأثیر می گذارد. ترکیه عضو اصلی ناتو است که همچنان مانع از پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف دفاعی قدرتمند است، تغییر رهبری فعلی ترکیه می تواند بر مواضع این کشور نسبت به فنلاند و سوئد تاثیر بگذارد. آنکارا همچنین در ابتکار غلات دریای سیاه بین اوکراین و روسیه میانجیگری می کند که به رغم محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه، اجازه می دهد تا ذخایر حیاتی غلات از اوکراین به سایر نقاط جهان صادر شود. موفقیت یا عدم موفقیت اردوغان در مدیریت فجایع مربوط به زلزله و عملکرد او در انتخابات ماه می بر همه فعالیت های بین المللی ترکیه تأثیر خواهد داشت.