سرمقاله

حاکمان کشورهای عربی از سرنوشت سادات و مبارک درس بگیرند ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18556  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 21 آبان 1402
    نصب دوربین مدار بسته در مهدهای کودک مجاز است؟
    مربی مرد در «کودکستان» نداریم
    بر اساس اعلام رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گرچه نصب دوربین مدار بسته در کودکستان‌ها (مهدهای کودک و پیش دبستانی) به منظور افزایش ایمنی کودکان مجاز است اما انتشار تصاویری که از طریق این دوربین‌های مدار بسته در کودکستان‌ها ضبط شده، تخلف است. همچنین با توجه به ملاحظات موجود، کودکستان‌ها نمی‌توانند دوربین را به گوشی موبایل والدین وصل کنند تا آنها تصاویر بچه‌ها را به طور زنده مشاهده کنند. مجتبی همتی فر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه نصب دوربین مدار بسته در مهدهای کودک و اتصال این دوربین‌ها به موبایل والدین به منظور مشاهده تصاویر فرزندان خود به صورت زنده مجاز است؟ اظهار کرد: اصل نصب دوربین مدار بسته در کودکستان‌ها به لحاظ افزایش امنیت و ایمنی کودکان و مراقبت بیشتر مربیان از آنها، توصیه می‌شود و مورد تاکید است اما این تصاویر نباید دراختیار دیگران و حتی والدین قرار گیرد، بنابراین اتصال این تصاویر به گوشی موبایل والدین تخلف است.
    مربی مرد در کودکستان نداریم
    وی توضیح داد: علت اینکه می‌گوییم نباید این تصاویر در اختیار دیگران و حتی والدین قرار گیرد و تخلف محسوب می شود به چند دلیل باز می‌گردد؛ اول آنکه عمده مربیان ما در کودکستان‌ها خانم هستند و ما تقریبا مربی آقا نداریم از این رو به دلیل فضای محرمی که در کودکستان وجود دارد، ممکن است پوشش مربیان مناسب انتشار عمومی نباشد از این رو  تاکید داریم که در پخش این فیلم‌ها حتما دقت شود.
    اهمیت رعایت حقوق کودک
     رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، با بیان اینکه در بازنمایی فعالیت‌های کودکستان‌ها در فضای مجازی باید حقوق کودک رعایت شود، تصریح کرد: بدون اجازه ولی و خود کودک انتشار عکس او  موضوعیت دارد. از سوی دیگر توجه به اقتضائات و شئون فرهنگی و ارزشی جامعه ما نیز مهم است. شاید فعالیت‌هایی که در کودکستان ها انجام شده است به تناسب سن بچه‌ها و فضا مناسب باشد اما انتشار آن در فضای عمومی اصلا معنا دار نیست و تخلف است.
    بنا بر اعلام همتی‌فر، ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد که همگی  آنها جامعه مخاطب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستند اما به طور مستقیم حدود ۹۰۰ هزار کودک پیش دبستانی و حدود ۱۲۰ هزار نوآموز در سنین پایین‌تر از این سازمان خدمت می‌گیرند لذا باید گفت در مجموع حدود یک میلیون کودک به صورت مستقیم و ساماندهی شده از این سازمان خدمات دریافت می کنند.
    فوق برنامه در کودکستان‌ها نداریم
    وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اجبار کردن برخی کودکستان‌ها برای ارائه خدماتی نظیر غذا، سرویس، جشن و... به کودک و دریافت شهریه آن از والدین خاطر نشان کرد: فوق برنامه در کودکستان‌ها نداریم و همه خدمات باید در قالب بسته طراحی شده ارائه شود. در شیوه نامه ساماندهی مدیریت اجرایی کودکستان‌ها تا حد زیادی موارد مختلف مربوط به این امر شفاف شده است. درباره برخی موضوعات نیز به صورت توافقی تصمیم گرفته می شود.برای مثال سرویس کودکستان‌ها بر عهده کودکستان‌ها نیست و هزینه‌ای نباید دریافت شود اما درصورتی که والدین درخواست این امر را به کودکستان دهند و موسس این درخواست را بپذیرد، هزینه نیز از سمت والدین پرداخت می‌شود. در واقع برخی خدمات اختیاری و نه اجباری است و به صورت توافق بین والدین و کودکستان انجام می شود.