سرمقاله

نگاهی به قتل داریوش مهرجویی ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17049  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 25 مهر 1402
    چرا ویتامین D برای مردان مهم است؟
    به گزارش سلامت نیوز به نقل از پزشک آنلاین، پژوهشهای جدید در مجله بین المللی غدد درون ریز نشان می دهد که مصرف ویتامینD ممکن است سلامت جنسی مردان را بهبود بخشد. سطوح پایین ویتامین D با عملکرد جنسی ضعیف مردان (به ویژه اختلال نعوظ) در پژوهش های قبلی همراه بوده است. در این مقاله، گروهی از دانشمندان ایتالیایی به دنبال تایید چنین یافته‌هایی و پاسخ به این سوال بودند که آیا مکمل‌های ویتامینD ممکن است برای مردان مبتلا به مشکلات جنسی مفید باشد؟
    تاثیر ویتامین D بر باروری مردان
    مطالعه آنها شامل دو بخش بود.
    بخش اول:
    ابتدا، تیم داده های پزشکی 114 مرد (میانگین سنی 64 سال) را که از سال 2003 تا کنون به دنبال دریافت مراقبت از مشکلات جنسی در کلینیک آندرولوژی محققان بودند، تجزیه و تحلیل کرد.
    بخش دوم:
    در بخش دوم داده های یک نمونه فرعی از 41 مرد (میانگین سنی 65 سال) را که درمان ویتامینDدریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.
    مردان 50000 تا 100000 واحد بین المللی کوله کلسیفرول در هفته، هر دو یا سه هفته یا هر ماه مصرف می کردند. سپس به مدت نه تا دوازده ماه تحت نظر قرار گرفتند. سطح سطحی و ویتامینDبا آزمایش خون اندازه گیری شد. عملکرد نعوظ و ارگاسم، میل جنسی، نسبت به رابطه جنسی و رضایت کلی در رابطه برای این توسط پرسشنامه شاخص بین المللی عملکرد نعوظ-15 (IIEF-15) مورد ارزیابی قرار گرفت.
    کسب نمرات بالاتر نشان دهنده عملکرد جنسی بهتر بود.
    نتایج تحقیقات درباره تاثیر ویتامین D بر باروری مردان
    یافته‌ها نشان داد در بخش اول، سطوح بالاتر ویتامینDبا سطح بالاتر تستوسترون تام و نمرات بالاتر در همه حیطه های عملکرد نعوظی ارتباط دارد. علاوه بر این، سطح بالاتر تستوسترون تام با عملکرد نعوظی بهتر و نمرات کل عملکرد نعوظی بالاتر همراه بود.
    مردان دیابتی و سیگاری نسبت به مردان بدون دیابت و افراد غیرسیگاری سطح تستوسترون پایین تری داشتند.
    در بخش دوم مطالعه نیز، مردانی که تحت درمان با ویتامینDقرار گرفته بودند، شاهد افزایش سطح تستوسترون کل و آزاد و عملکرد بهتر نعوظ بودند.
    با این حال، هیچ تغییر قابل توجهی در سایر جنبه‌های عملکرد جنسی این گروه از مردان وجود نداشت.
    ارتباط ویتامین D با عملکرد جنسی
    دانشمندان، مکانیسم‌های احتمالی ارتباط ویتامین D با عملکرد جنسی را مورد بحث قرار دادند.
    آنها معتقدند: ویتامین D ممکن است از سلول های اندوتلیال (دیواره رگها) در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند و در نتیجه نعوظ را بهبود بخشد. همچنین، کمبود ویتامینDبا خطر قلبی عروقی مرتبط است که می تواند بر عملکرد جنسی نیز تأثیر بگذارد. سطوح سالم ویتامینDممکن است این خطر را کاهش دهد و به نوبه خود برای سلامت جنسی مفید باشد.
    استرس اکسیداتیو، به معنی به هم خوردن تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان است کهاز عوامل مؤثر در بروز بسیاری از بیماری‌هاست.
    یافته های پژوهشگران
    پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ویتامین D نقش اساسی در عملکرد جنسی مردان دارد و مصرف مکمل می تواند آن را بهبود بخشد.
    آنها معتقدند: اگر اطلاعات علمی در این زمینه بیشتر تایید شود، ارزیابی سطح ویتامین D ممکن است در آینده نزدیک در پروتکل کار بالینی اختلال عملکرد جنسی مردان گنجانده شود.