صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13921  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 23 مرداد 1402
    در غرب آفریقا چه خبر است؟
    تقابل آمریکا و روسیه در زمین نیجر
    رخدادهای اخیر در قاره آفریقا به خصوص در کشور بحران زده نیجر آمریکا را نسبت به گسترش نفوذ روسیه در این بخش از جهان نگران کرده است، بخصوص از منظر مواد خام و معدنی همچون اورانیوم که می تواند دسترسی به آن را برای واشنگتن با مشکل مواجه سازد.
    در همین رابطه تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌ان در تحلیلی نسبت به وقایع اخیر در نیجر نوشت: در دوهفته اخیر یک گروه نظامی در نیجر به طور ناگهانی رئیس جمهوری آن کشور را برکنار کرده و موجب تحولات حساسی شدند که نتیجه این اقدام و کودتا می‌تواند مسیر سال‌های آتی را در منطقه‌ای تعیین کند که خاستگاه مواد خام حیاتی همچون اورانیوم، پایگاهی برای گروه‌های افراطی رانده شده از خاورمیانه و منبعی از منافع استراتژیک برای روسیه شود.
    در ادامه این گزارش آمده است: تحولات اخیر که دموکراسی را در آفریقا به چالش می کشاند، فرصتی است برای روسیه تا توسط گروه شبه نظامی واگنر قدرت نفوذ خود در این بخش از جهان را بسط و توسعه دهد.
    این رسانه نزدیک به حزب دموکرات، درادامه افزود: آنچه اکنون در نیجر می گذرد تهدیدی (برای غرب و آمریکا) به شمار می رود چرا که روسیه را بر کمربند ساحل، کمربندی واقع در شمال آفریقا که تقریباً ۱.۲ میلیون مایل مربع وسعت دارد، هرچه مسلط تر می سازد.
    کمربند ساحل در آفریقا از شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره می گذرد و دریای سرخ در شرق تا اقیانوس اطلس در غرب این قاره را به یکدیگر متصل می کند، جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر را شامل می شود.
    این گزارش به این نکته اشاره می کند که نفوذ گروه واگنر علاوه بر کمربند موسوم به ساحل شامل جمهوری آفریقای مرکزی و بورکینافاسو نیز می شود.
    تارنمای سی ان ان همچنین نوشت: آمریکا به نوبه خود از در پیش بودن کودتا در نیجر بی اطلاع بود، کشوری که در آن برای آموزش و تجهیز نیروهای نظامی ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کرد اما نیروهای ویژه نیجر نتوانستند مانع این رخ داد شوند.
    این گزارش در ادامه مدعی شده است: خطرات برای آمریکا و غرب از چند جهت در منطقه ساحل و نیجر بسیار مهم است، از یک جهت به این دلیل که منطقه ساحل شاخص تروریسم جهانی در سال ۲۰۲۳ بوده و کانون تروریسم در جهان شناخته می شود و دوم آنکه این منطقه و بخصوص کشور نیجر مرکز منابع خام بوده که این کشور هفتمین تولید کننده اورانیوم جهان که توانایی هسته ای دارد، به شمار می رود و اکنون این نگرانی برای آمریکا وجود دارد که گروه واگنر یک کشور دیگر را در کمربند آفریقایی به خود متمایل و اضافه ساخته، چراکه طرفداران حکومت نظامی در خیابان‌های نیامی (پایتخت نیجر) در شعارهای خود از پوتین تمجید می کنند.
    این گزارش می افزاید: اکنون رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا آنتونی بلینکن در این میان تنها به برقراری چندین تماس و مکالمه تلفنی با رئیس جمهوری برکنار شده نیجر که باتفاق خانواده اش درکاخ ریاست جمهوری در حصر خانگی به سر می برند، بسنده کرده، با این وجود آمریکا باید بیش از این عمل کند، کمترین کار این است که از هرگونه اقدامی که از سوی دیگر کشورهای آفریقای برای از میان برداشتن حکومت نظامی و برقراری و احیای دموکراسی و دولت منتخب،از جمله اقدام نظامی در این زمینه صورت می گیرد،حمایت کند.
    به نوشته سی ان ان، آمریکا باید به شدت بر این موضوع متمرکز باشد که پایگاه پهپادهایش و ذخایر اورانیوم نیجر به دست روسیه نیافتد، هرچند محمد بازوم شریک چندان مناسبی برای غرب نبود اما کشور نیجر تحت رهبری وی وضعیت بهتری نسبت به سایر همسایگان آفریقایی اش که تحت حمایت گروه واگنر قرار دارند، بود.
    به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت و سپس او را از مقامش برکنار کردند؛ نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند. کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند. بازوم در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.
    هم اکنون کشورهای عضو اکواس (جامعه اقتصادی غرب آفریقا) درخصوص حمایت از رئیس جمهور برکنار شده و حمله نظامی به نیجر دچار اختلاف نظر هستند.