سرمقاله

جای خالی علم در تببین پدیده‌ها ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11231  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 04 تیر 1402
    ابهامات انتخابات تناسبی برطرف شد
    سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه این شورا ایرادی به اصل برگزاری انتخابات تناسبی نداشته بلکه ابهامی بوده که برطرف شده است، گفت: ما اکنون هیچگونه ایراد و ابهامی درباره برگزاری انتخابات تناسبی نداریم و با آن موافق هستیم.
    هادی طحان نظیف روز شنبه در نشست خبری گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه‌ای بود که سال‌ها مطرح بود؛ این مصوبه در راستای سیاست های کلی انتخابات و حقوق مردم و داوطلبان تلاش هایی داشته است.
    وی با بیان اینکه ایرادات و ابهامات متعدد این طرح در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان برطرف شده است، افزود: صرفاً چند مورد باقی مانده است که به زودی به مجلس منعکس می شود. طحان نظیف تاکید کرد: ما اکنون هیچگونه ایراد و ابهامی درباره برگزاری انتخابات تناسبی نداریم و با آن موافق هستیم.
    وی در عین حال افزود: البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی انتخابات در مرحله قبل ایراداتی نسبت به این موضوع داشت، اما در این مرحله تاکنون نظری از مجمع دریافت نکرده‌ایم.
    این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره استعفای مدیران برای داوطلبی نمایندگی مجلس گفت: حتی اگر طرح اصلاح قانون انتخابات تایید و به قانون تبدیل شود، قطعا بحث استعفای مدیران شامل این دوره نخواهد شد و از دوره بعد اجرا می‌شود.
    وی یادآور شد: مبنا در بحث استعفای مدیران قانون فعلی است؛ خواه این مصوبه به انتخابات کنونی برسد یا نرسد.
    خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان درباره دریافت گزارش تخلفات انتخاباتی سوال کرد که وی در پاسخ گفت: شورای نگهبان از چند طریق گزارش تخلفات انتخاباتی دریافت می‌کند که یکی از طریق ناظران مردمی است. روش دیگر که از دوره قبل در انتخابات مجلس آغاز شد و مثمرثمر بود سامانه مردم ناظر بود. مردم گزارش‌های متعددی از طریق این سامانه ارسال کردند.
    طحان نظیف تاکید کرد: در این دوره نیز همین‌گونه خواهد بود و این سامانه قبل از انتخابات فعال خواهد شد و ارتقا هم خواهد یافت. بنا داریم سامانه‌های موجود را توسعه بدهیم تا مراجعات حضوری کاهش یابد.
    طحان نظیف همچنین درباره نظر شورای نگهبان درباره لایحه واردات خودروهای کارکرده، گفت: این مصوبه عصر روز چهارشنبه هفته پیش - ۳۱ خرداد - از مجلس دریافت شده است و در نوبت بررسی در شورای نگهبان است و هنوز ما بررسی خود را درباره این لایحه آغاز نکردیم.
    طحان نظیف در مورد مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی شنبه ها گفت: هنوز بحثی در شورای نگهبان نسبت به این موضوع مطرح نشده است.