جستجو
  نسخه شماره 1375 - 1387/10/08 - 8 دي 1387 - 29ذي الحجه 1429 - 28دسامبر 2008 - سال پنجم   صفحه اصلي

 گزارشي از نمايشگاه مد و لباس در تهران
 ايران مي توا ند مرکز طراحي مد درميان کشورهاي اسلامي باشد 

گروه گزارش -زماني نه چندان دور وقتي بوي عيد مي آمد خيابان هاي اطراف نمايشگاه بين المللي لبريز مي شد از مردمي که براي خريد عيد راهي انجا مي شدند. بعدها هم که نمايشگاه کتاب به انجا منتقل شد باز همين بساط حاکم بود و کلي ترافيک و اعصاب خردکني انتظار بازديدکنندگان را مي کشيد.امسال نيزبراي اولين بار مکاني براي برپايي نمايشگاه مد ولباس بود.فلش هاي آبي رنگ و بيلبوردهاي رنگي با اين شعار که "براي ديدن بزرگان مد ولباس بيايد" توجه ها را جلب مي کند. نمايشگاه بين الملي تهران که سابقه اي کم نظير در برگزاري انواع نمايشگاه از کتاب و بهاره و شيريني ماشين آلات صنعتي و... دارد اين بار ميزبان طراحان لباس است تا آخرين مدلهاي طراحي شده خودشان را به معرض نمايش بگذارند... طبق معمول جلوي نمايشگاه مکان خوبي است تا دستفروشان بهره اي گرفته و البته باز طبق معمول بازار فروش آنها بسيار گرم و خواستني از سوي مردم است انواع سي دي هاي قديمي ايراني ناياب، دي وي دي هاي ارجينال خارجي، رنده چند کاره، لباس زمستاني و کراوات و... حسابي يک بازار محلي را رقم زده است. دراين ميان براي ورود به نمايشگاه مد و لباس بايد مبلغي را متقبل شد و بدون دادن مبلغ اجازه ورود نداري البته آنهايي که جزو VIP هستندمي تواند وارد شوند.بله نخستين نمايشگاه مد و لباس سوم دي افتتاح شد هواي سرد يک روز زمستاني حسابي در نمايشگاه سايه انداخته بود. همه چيز آرام و ساکت و عده اي انگار که در کوچه باغ ها قدم مي زدند براي خود در حال چرخيدن هستند..خرامان خرامان راه افتادم به دنبال افرادي که 90 درصدشان را خانم ها تشکيل مي دهند.شايد طبيعي بنظر بيايد که اين جور نمايشگاهها بيشتر باب ميل خانم ها باشد آنقدر مسير طولاني شده است و آنقدر در بي اطلاعاتي محض بسر مي برم که اجبارا از خانمي مي پرسم که خانم اين غرفه ها کجاست و او هم با اشاره دست دوردست ها را نشان نمي دهد... بعد از يک پياده روي درست حسابي در هواي سرد زمستاني بالاخره سالن برگزاري پيدا شد. اين جور نمايشگاهها معمولا پر از ديدني هاي جذاب و به يادماندني است. جمعيت همينطور که جلوي غرفه ها رد مي شوند سري به علامت تاييد يا رد مدلهاي لباس نشان مي دهند و کارت و بروشوري برمي دارد و مي روند. بسياري از غرفه ها تنها يکي يا دونمونه از محصولات خود را براي نمايش آورده اند چرا که طراحان آن معتقدند که افرادي که مي آيند از مدلهاي آنها عکس مي گيرند و بعد خودشان آنها را توسط شخص ديگري مي دوزند و اين باعث مي شود طرح هايشان لو برود. استفاده از طرح هاي ملي و سنتي رگه قوي کار بسياري از طراحان است استفاده از طرح هايي که تنها آنها را در عکس هاي پاره کتاب هاي تاريخ مي توان يافت در اين نمايشگاه به چشم مي خورد البته نبايد از عکس هاي مدل هاي امروزي گذشت که با چهره جذاب سعي داشتند مخاطب را راضي کنند که مثل چهره هايشان طرح هاي زيبايي هم دارند.
سالن مد، زيور آلات ايتاليايي و بروشورها همه اينجا جمع اند
اکثر آنهايي که نمونه از طرح هاي لباس خود را براي نمايش به نمايشگاه آورند نسخه از آن را هم به تن کرده اند تا مردم ببينند و حسرت بخورند که عجب کاش ما هم اين هنر را داشتيم. پس ديدن کلي دختر وپسر خوش تيپ با سر وضع آنچناني و آرايش اينچناني چيزي بعيدي بنظر نمي رسيد مخصوصا اگر اين جوانان کلي عشوه و ناز داشته باشند و مرتب جلوي دوربين عکاسان رژه بروند تا در خاطر ها به ثبت برسند. پاي جواهرات که به ميان مي آيد همه بخصوص خانم ها تمايل پيدا مي کنند که مدتي از وقت خود را صرف ديدن آنها بکنند بخصوص اينکه اگر جواهرات خارجي باشد و از نوع ايتاليايي. آنوقت است که مي توان گفت کل بازديد کنندگان نمايشگاه مد و لباس يک طرف علاقه مندان به ديدن زيورآلات ايتاليايي هم يک طرف. بنا بر گزارش برنا دريکي از غرفه ها انواع زيور آلات ايتاليايي خوش رنگ و لعاب ( البته در زندان هاي شيشه اي) به نمايش گذاشته شده بود که کلي آدم را به خود جلب کرده بود زيبا بودند و فريبنده. فلسفه حضور اين غرفه ها را در ميان نمايشگاه مد و پوشاک در ايران هرگز متوجه نشدم اما هر گاه که ياد جواهر سازان ايراني مي افتم که کلي زحمت مي کشند و آخر هم کسي نيست حمايتي از آنها بکند و بخواهد که کارهاي خود را نشان دهد کلي آدم متاثر مي شود و دلم به حالشان مي سوزد...
پس نمايش زنده لباس چه شد؟
طبق قرارقبلي و با توجه به تبليغات گسترده نمايشگاه بين المللي مد و پوشاک قرار بود همچون "جشنواره زنان سرزمين من" با نمايش زنده مد همراه باشد. به اين منظور قبل از شروع نمايشگاه بليت هاي اين شوي زنده فروخته شده بود و کلي آدم براي ديدن همين شو به نمايشگاه مي آمدند حال تصور کنيد که وقتي اين افراد بشنوند که نمايش زنده لغو شده است چه احساسي پيدا خواهند کرد؟ جلوي درب ورودي سالن نمايشگاه دو خانم که حسابي عصباني بودند به يکي از مسئولان مي گفتند:چرا اعلام نکرديد که شوي لباستان به تعويق افتاده است ما از راه بسيار دوري آمده ايم که اين شوي لباس را ببينيم حالا بايد چه کارکنيم... مسئول مربوطه هم که کاري از دستش برنمي آمد فقط مي گفت: خانم به ما گفته اند لغو شده است به غير از اين ما هيچي نمي دانيم.
بياييد جنس  اکراين بخريد!
در نمايشگاه مد و پوشاک نمايندگاني از کشورهايي ديگر هم حضور داشتند تا گوشه اي از فرهنگ کشور خود را به نمايش بگذارند دريکي از غرفه ها که مربوط به کشور اکراين بود "سورن واريانس" کنسول سفارت اکراين مي گويد: لباس هايي که ما در اين غرفه گذاشته ايم مربوط به زمان هاي جشن است که مردم از آن استفاده مي کنندو البته در بعضي از روستاها هم هنوز مردم از لباس هاي سنتي بهره مي گيرند اما در شهرهاي بزرگ بيشتر جوانان به سمت مدهاي اروپايي و امريکايي گرايش دارند ."ويشيوانکا" يکي از لباس هاي اکرايني است که با سوزن دوزي خاصي روي آن انجام شده است. جعبه هاي تزييني بسيار زيبا نيز در اين غرفه به چشم مي خورد که بسياري از بازديدکنندگان را وادار مي کند بايستند و به تماشاي آنها بپردازند و يا آنها را بخرند البته وقتي از آقاي سورن مي شنوند که براي خريد بايد بيايند اکراين کلي ذوقشان کور مي شود و راهشان را مي گيرند و مي روند. آقاي واريانس معتقد است که برگزاري نمايشگاه تا زماني که بيشتر جنس هاي ترکيه اي وچيني مورد توجه است و قرار است فروشي هم در نمايشگاه صورت نگيرد تنها مي تواند نشان دهنده يک فرهنگ رفتار ها يا ديدگاه در يک کشور باشد همين... اما دبيراولين جشنواره ونمايشگاه بين المللي مد ولباس درمورد تفاوت هاي اين نمايشگاه با سايرنمايشگاه  هاي مشابه مد ولباس گفت: نمايشگاه هايي که تا کنون دراين زمينه برگزارشده است ازسوي دولت وبا حمايت مستقيم دولت برگزارشده است درحالي که اين نمايشگاه براي اولين باراست که ازسوي بخش خصوصي وبا تکيه برتوانايي هاي بخش خصوصي قراراست که برگزارشود.محمد خاني همچنين درمورد طرح هايي که قرار است دراين نمايشگاه به نمايش گذاشته شود گفته بود: سعي براين است که اين طرح ها کاملا ابداعي بوده وبا توجه به فرهنگ اصيل اسلامي -ايراني ازتنوع دررنگ ودقت عمل در دوخت وچاپ برخوردار باشد. همچنين اين طرح ها به گونه اي است که براي عموم قابل دسترس باشد.وي درادامه افزود: تمامي طرح هايي که دراين نمايشگاه درمعرض نمايش گذاشته خواهد شد به تاييد کارگروه ساماندهي مد ولباس معاونت هنري وزارت ارشاد رسيده واين طرح ها درعين حال که کاملا ابداعي وابتکاري است داراي تنوع رنگ، ساده وشکليل است.محمد خاني همچنين درمورد حضورکشورهاي خارجي دراين نمايشگاه گفت: متاسفانه اين نمايشگاه با اقبال خوبي ازسوي کشورهاي خارجي مواجه نشد چراکه آن ها تعريف وتصور مشخص و دقيقي نسبت به اين نمايشگاه نداشتند به همين سبب دراين نمايشگاه تنها دفاترنمايندگي کشورهاي اسلامي واروپايي حضوردارند.دبيرنمايشگاه مد ولباس با بيان اين که اين ايران مي تواند به کانون مد ولباس کشورهاي اسلامي تبديل شود، گفت: خوشبختانه قانون ساماندهي مد ولباس گره گشاي بسياري ازمسائل مربوط به حوزه مد ولباس براي توليدکنندگان وطراحان لباس است ازاين رو من معتقدم که ما درزمينه قانوني مشکلي نداريم بلکه بيشترمشکل مربوط به حوزه اجرايي درساماندهي مد ولباس مي شود وحل اين معضل تنها درسايه همکاري وهماهنگي طراحان، صادرکنندگان، پژوهشگران ونهادهاي مربوط امکان پذيرخواهد بود.به گفته وي کشور ايران مي تواند به مرکز طراحي و ارايه ساماندهي مد و لباس درميان ديگرکشورهاي اسلامي تبديل شود.در اين ميان سرپرست يگ گروه طراحي چاپ پارچه دوخت و لباس با اشاره به اينکه بيشتر طرح هاي طراحان ايراني در کشوي ميز توليد کنندگان مي ماند و يا بسيار کم به آن توجه مي شود خاطر نشان کرد: هر طور که حساب شود اين طراحان جوان ايراني هستند که ضرر مي بينند. نسيم فروغي آذر طراح لباس و سرپرست گروه طراحان رويا نگار که با 16 نفر کارهاي طراحي چاپ پارچه دوخت و لباس را انجام مي دهند در حاشيه نمايشگاه بين المللي مد و لباس گفت: برگزاري نمايشگاه براي معرفي اثار بچه ها بسيار خوب است و استقبال چشمگيري که مردم از طرح ها کرده اند نشان مي دهد مردم هم تمايل به پوشيدن اين سبک لباس ها دارند. وي با اشاره به اينکه کارهاي طراحان لباس تنها با برگزاري نمايشگاه وارد بازار نمي شود خاطر نشان کرد: توليد کنندگان بايد بيايند و با کار بچه ها آشنا بشوند چرا که تا توليدکنندگان نباشند ارائه کار در حد شخصي باقي مي ماند مثل خود ما که به علت نداشتن مکان و بودجه مجبوريم کارها و شوهاي لباس را در منزل برگزار کنيم. سرپرست گروه طراحي رويا نگار با اشاره با مشکلات بيشمار طراحان لباس افزود: در حال حاضر چون ما مکان نداريم وام هم به ما تعلق نمي گيرد. هر بار هم که براي وام خوداشتغالي مراجعه کرده ايم مي گويند سقف وام پر شده است و هنوز وام ها باز نگشته است که مجددا وام بدهيم درصورتي که بايد براي امثال ما شرايط گرفتن وام مهيا باشد تا مثلا بتوانيم "کانون انجمن پارچه و پوشاک" که مد نظرمان است تاسيس کنيم و يا کارمان را گسترش دهيم. فروغي آذر که اولين حضور نمايشگاهي اش در نمايشگاه نيروي انتظامي "ريحانه" بوده است در خصوص نمايشگاه "زنان سرزمين من" که چند ماه قبل برگزار شد گفت: آن چيزي که وعده داده بودند نبود. گفته بودند شرکت کنيد حمايت مي کنيم اما چندان بها نداده بودند چرا که قرار بود طراحان لباس حضور داشته باشند اما بسياري از غرفه داران طراح لباس نبودند و توليد کننده بودند مثلا غرفه هايي بود که تي شرت مي فروختند. وي با انتقاد شديد از مدهايي که در حال حاضر در بازار لباس موجود است تاکيد کرد: من به شخصه با اين لباس هاي تنگ و کوتاهي که در حال حاضر بين افراد و مخصوصا جوانان رواج پيدا کرده است بشدت مخالفم واقعا نمي دانم افرادي که اين لباس ها وارد بازار فروش مي کنند چه  فکري مي کنند. فروغي آذر افزود: واقعا اين افراد طراحي لباس شب و فرم را باهم قاطي کرده اند و هنگامي که به توليد کنندگانشان اعتراض مي شود که چرا شما اين را به توليد انبوه مي رسانيد اما کارهاي طراحان ايراني را نمي بينند چون تنها به دنبال منافع مالي هستند در پاسخ مي گويند که تقاضاي بازار اين است در صورتي که تقاضاي بازار را نوع توليدات و ميزان توليد مشخص مي کند. سرپرست گروه رويا نگار با اشاره به اينکه بيشتر طرح هاي طراحان ايراني در کشوي ميز توليد کنندگان مي ماند و يا بسيار کم به آن توجه مي شود خاطر نشان کرد: هر طور که حساب شود اين طراحان جوان ايراني هستند که ضرر مي بينند به عنوان نمونه در همين نمايشگاه چون از هرطرح يک عدد و بدون اينکه حق مولفي داشته باشد در معرض ديد است هر کسي بخواهد از آن عکس مي گيرد و بعد مي دهد يک خياط مي دوزد و اين وسط سر طراح لباس کلاه مي رود. وي خاطر نشان کرد: در حال حاضر قيمت هر کدام از اين لباس ها چون تک هستند بالاي 100 هزار تومان ارزش دارد اما کسي با اين قيمت نمي خرد مگر اينکه واقعا خواهان و استطاعت مالي داشته باشد که آنهم بايد تماس بگيرد و لباس را سفارش دهد که اين اتفاق کمتر مي افتد در نهايت مردم وقتي به نمايشگاه مي روند فقط به جمع کردن بروشورهاي تبليغاتي و کارت و يا درنهايت اظهار نظر درباره نمايشگاه مبادرت مي کنند. فروغي آذر با اشاره به اينکه نبود اسپانسر و عدم حمايت هيچ سازماني از طراحان لباس هر روز وضعيت طراحان را ناخوشايند تر مي کند افزود: در حال حاضر انجمن پارچه و لباس تنها کاري که مي کند بچه ها را براي کاروزي به کارحانه هما مي فرستند در صورتي که طراحان به حمايت هاي مهمتري از اين نياز دارند.
نمايشگاه مد و لباس براي کسب درآمد راهاندازي شده است
در اين ميان مديرکل امور بانوان و خانواده استانداري تهران گفت: برگزاري نمايشگاه مد و لباس بيشتر براي کسب درآمد است و انتقال فرهنگ در آن جايي ندارد. فرحناز قند فروش افزود: مسئول برگزاري نمايشگاه مد و لباس يک شرکت خصوصي است و مانند برپايي نمايشگاه هاي ديگر که ارائه محصولات دارند، برپا مي شود. وي گفت: ظاهر کار کاملا تجاري است و موضوعات فرهنگي در آن جايي ندارد و عدم استقبال اساتيد، مسئولان و همچنين طراحان از اين نمايشگاه نشان دهنده تجاري بودن اين نمايشگاه است. قندفروش با اشاره به اين که برپايي اين نمايشگاه يک کار بازرگاني است و نه ساماندهي مد و لباس، اظهار داشت: از دبير جشنواره زنان سرزمين من نيز براي حضور در اين نمايشگاه دعوت شده بود، ولي ما در آن شرکت نکرديم. مشاور استاندار تهران گفت: سه سال است که به طور مداوم جشنواره بين المللي زنان سرزمين من با محتواي فرهنگي برگزار مي شود. قندفروش افزود: اين نمايشگاه با حمايت کارگروه ساماندهي مد و لباس برگزار مي شود، در حالي که اين کارگروه حمايتي از جشنواره زنان سرزمين من با توجه به اين که مجوز داشت، نکرد و حتي موانعي در اين زمينه ايجاد کرد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان

ارسال نظر
  نام (اختیاری)
  پست الکترونیک(اختیاری)
  آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشما
 
    کد امنیتی
 
نظرات خوانندگان

صفحه اول
سياسي
ورزشي
جامعه
حوادث
اقتصادي
ايران زمين
نفت و انرژي
گزارش
گوناگون
ايران و جهان
فرهنگ و هنر
صفحه اصلی - شناسنامه ابتکار - آرشیو ابتکار - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته