EBTEKAR NEWSPAPER
جمعه, 03 آذر 1396   Friday 24 November 2017

سرمقاله

گمشدگان داعش، دپو شدگان ادلب و آینده مبهم

سیدعلی محقق

فاطمه امین‌الرعایا
«مجوز‌های کنسرت»، «بروکراسی اداری»، «تعداد کم سالن‌های برگزاری کنسرت»، «نبود فضای تبلیغاتی» و ... . اینها بخش کوچکی از مشکلات پیش روی فعالان حوزه موسیقی است که بخش مهمی از این مشکلات بر دوش تهیه‌کننده موسیقی است. چه راهکاری برای حل این مشکلات وجود دارد؟ برای توسعه سرمایه‌گذاری اقتصادی در حوزه موسیقی چه می‌توان کرد؟
تولید هر اثر هنری از دو بخش تشکیل می‌شود، بخش اول که همیشه هم مورد توجه قرار می‌گیرد، بخش هنری ماجراست. اما این سکه روی دیگری هم دارد که شاید توانایی معرفی هنر هم به دوش او باشد و آن سرمایه‌گذاری اقتصادی است. موسیقی هم به عنوان یک هنر از این قاعده تبعیت می‌کند اما سرمایه‌گذاری در این بخش در کشور ما آن هم با وجود بی‌مهری‌های فراوان با مصائب زیادی رو‌به‌رو است.
رابطه مستقیم توسعه اقتصادی موسیقی و تعداد سالن‌ها
تهیه‌کنندگی را شاید بیشتر شغلی مرتبط با سینما، تلویزیون و تولیدات تصویری بدانیم اما این شغل یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های صنعت موسیقی‌ است. یک آلبوم برای انتشار و یک کنسرت برای اجرا نیاز به سرمایه‌گذار دارد، اما چه تعریف دقیقی برای تهیه‌کنندگی موسیقی وجود دارد؟ سید علی نیکونیا، مدیر روابط عمومی شرکت آوای هنر، درباره این تعریف به «ابتکار» می‌گوید: تهیه‌کنندگی موسیقی از تهیه‌کنندگی آلبوم (محتوا) و اجرا تشکیل می‌شود. اجرا می‌تواند انواع گوناگونی داشته باشد که یکی از آن‌ها کنسرت است. محتوا هم شکل‌های گوناگونی دارد، از تک‌آهنگ گرفته تا تولید یک آلبوم.
او درباره راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری اقتصادی در کنسرت‌ها می‌گوید: توسعه اقتصادی کنسرت رابطه بسیار مستقیمی با سالن‌های برگزاری دارد. در حال حاضر ما با کمبود سالن‌های کنسرت و شرایط مساعد برای برگزاری در آن‌ها روبه‌رو هستیم. ساخت سالن‌های جدید و فراهم شدن بسترهای تازه برای اجرای موسیقی از راه‌های مهم توسعه سرمایه‌گذاری اقتصادی است. بستر برگزاری یعنی در تابستان امکان برگزاری کنسرت فراهم شود. در همه دنیا در تابستان به استثنای کنسرت‌های کلاسیک و اپراها بقیه کنسرت‌ها در فضای باز برگزار می‌شود و فراهم شدن این بستر هم به توسعه سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.
در چندسال اخیر شاهد برگزاری تور کنسرت‌های خارجی خواننده‌های داخلی هستیم، این موضوع آیا کمکی به ارزآوری مالی برای کشور می‌کند؟ نیکونیا در این‌باره می‌گوید: این کنسرت‌ها ارزآوری آن‌چنانی ندارد و بیشتر قصد خواننده‌ها برای شرکت در این تورها حضور داشتن در فضا و فراموش نشدن یادها است وگرنه ارزآوری جدی‌ای در این قسمت وجود ندارد.
جایی برای تبلیغات نداریم
اما موانع زیادی پیش روی تهیه‌کنندگان موسیقی است که گاهی ممکن است آن‌ها را از سرمایه‌گذاری در این بخش مهم موسیقیایی دلزده کند. مدیر تولید شرکت آوای هنر این موانع را مانع سرعت رشد موسیقی می‌داند و می‌گوید: موضوع مهمی که سرمایه‌گذاری را بی‌نتیجه می‌کند نبود جایگاه‌ها یا به عبارت بهتر راه‌هایی برای تبلیغات است. یک فیلم برای تبلیغات خودش می‌تواند در رادیو و تلویزیون یا سایر مدیاها تبلیغات انجام دهید. در خیلی از هنرها در قالب عکس یا پوستر امکان مطرح کردن موارد زیادی برای تبلیغات یک اثر وجود دارد اما این امکان خیلی برای موسیقی فراهم نیست. موسیقی راهی جز شنیده شدن برای تبلیغات ندارد. مخاطب باید بتواند موسیقی را گوش بدهد تا به آن احساس نزدیکی پیدا کند. این بستر در ایران خیلی ضعیف است. زمانی که بتوانیم موسیقی تولید شده را از بسترهای مجاز و درست مثل سایت‌های مجاز به گوش مخاطب برسانیم موفق خواهیم بود. در صورت فراهم شدن این بسترها می‌توانیم انتظار داشته باشیم چرخه اقتصاد موسیقی در حرکت باشد.
سرمایه‌گذاری در موسیقی، قدمی در راه‌ اقتصاد مقاومتی
میلاد ماهان راد، مدیر موسسه فرهنگی هنری آراد که با خوانندگانی چون شهاب مظفری، امیرعباس گلاب و علی یاسینی همکاری داشته درباره تهیه‌کنندگی موسیقی به «ابتکار» می‌گوید: حدود یک درصد از گردش مالی دنیا متعلق به اقتصاد خلاق است و شاید بتوان مهم‌ترین رکن این نوع از اقتصاد را موسیقی دانست و این اهمیت موسیقی را نشان می‌دهد. امروز باید نگاه سنتی به موسیقی که آن را به‌عنوان تفریح و سرگرمی نگاه می‌کند، اصلاح شود. موسیقی یک صنعت فرهنگی است در نتیجه بر شکل‌گیری شخصیت اجتماع تاثیرگذار است. بنابراین تهیه‌کنندگی در این امر بسیار با اهمیت است. یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه از همه ظرفیت‌های موجود به ویژه ظرفیت‌هایی است که می‌توانند ارزش افزوده تولید کنند. تهیه‌کنندگی به تحقق این هدف اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. در حوزه موسیقی که به عنوان یک هنر صنعت مطرح است با توجه ویژه به جوانانی که جزیی از استعدادهای موسیقی هستند که مانع از خروج آن‌ها از کشور شویم و هم در راستای ایجاد شغل برای زنجیره‌ای از هنرمندان اعم از شاعر و نوازنده امکان درآمدزایی فراهم کنیم. همه این موارد ذیل وظایف یک تهیه‌کننده است. او در ادامه می‌گوید: معمولا دو نوع تهیه‌کنندگی وجود دارد، یکی تهیه‌کنندگی آلبوم و دیگری تهیه‌کنندگی کنسرت. اما معمولا تهیه‌کنندگان مطرح هر دو مورد را درباره یک خواننده پیگیری می‌کند. کمتر پیش می‌آید که تهیه‌کننده کنسرت و آلبوم یک خواننده دو نفر باشند. البته برای تبلیغات اسپانسر می‌گیرند اما در خصوص تهیه‌کنندگی معمولا یک شرکت این مسئولیت را به عهده می‌گیرد.
حمایت دولتی راهکار جذب سرمایه
سرمایه‌گذاری باعث توسعه یک صنعت می‌شود و موسیقی هم به عنوان یک هنر-صنعت از این قاعده مجزا نیست. چه راه‌هایی برای تشویق سرمایه‌گذاری در این هنر خواهد شد؟ آیا زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم است؟ آیا امنیت مالی سرمایه‌گذار تامین خواهد شد؟ دولت چگونه در این بخش حمایت می‌کند؟ ماهان آراد می‌گوید: دولت خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق اجرایی موانع بسیاری را از سر راه بردارد و روند را برای تهیه‌کنندگان تسهیل کند. این موانع چییست؟ اولین موضوع کمبود سالن است، سالنی که مناسب برگزاری کنسرت بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد. ما در تهران تنها دوسالن داریم که بالای دوهزار نفر گنجایش داشته باشد، یکی سالن وزارت کشور و دیگری سالن میلاد نمایشگاه. بنابراین با ساخت سالن‌های بیشتر و تسهیل در روند اداری به تهیه‌کنندگان کمک کنند. ما در روند بروکراسی اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، آسان کردن این روند به نفع موسیقی و سرمایه‌گذاری در این زمینه است.
او ادامه می‌دهد: کاری که ما انجام می‌دهیم باعث افزایش نشاط اجتماعی می‌شود، موسیقی باعث جلای روح و روان جامعه خواهد شد اما امروز ما برای تبلیغات هزینه بسیار زیادی می‌کنیم. می‌شود فضاهای تبلیغاتی را به عنوان طرح فرهنگی به صورت رایگان یا با هزینه کم در اختیار تهیه‌کنندگان قرار دهند.
ماهان راد پایین آوردن هزینه‌های سالن‌های برگزاری کنسرت را هم یکی دیگر از راهکارهای حمایت از تهیه‌کنندگان می‌داند و
می افزاید: سالن‌های موسیقی یا متعلق به شهرداری است یا متعلق به دولت است و هزینه یک شب اجرا در این سالن‌ها بیشتر از هفتاد میلیون تومان است و فشار زیادی به سرمایه‌گذار وارد می‌کند.
کنسرت خوانندگان ایرانی، اعتبار هنر ایران در دنیا
مدیر موسسه فرهنگی هنری آراد معنقد است کنسرت‌های خارج از کشور خوانندگان داخلی بیشتر اعتبارآفرین است. او در ادامه می‌گوید: البته این موضوع آورده مالی هم به دنبال دارد اما نکته مهم‌تر این است که فرهنگ ما از این روش در کشورهای دیگر به نمایش درخواهد آمد. بیشترین آورده در این قبیل کنسرت‌ها اعتبار است تا مسائل مالی.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام