سرمقاله

ضرورت استفاده از علم ارتباطات برای رفع شکاف‌ها ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22666  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 02 بهمن 1402
    جمع‌آوری دوربین‌های رصد یوزها از توران
    یوزپلنگ آسیایی؛ یک اقدام، دو واکنش
    ۱۸ دی‌ماه بود که انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی اعلام کرد در اعتراض به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در نجات یوزپلنگ ایرانی، دوربین‌های خود را برای رصد جمعیت یوز از منطقه توران جمع‌آوری کرده است این در حالی است که به گفته مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست طی سه سال گذشته با افزایش اعتبار ستادی، استانی و استفاده از حمایت بخش خصوصی نسبت به تقویت پایش و حفاظت، امن کردن زیستگاه، خروج دام و تقویت منابع آبی اقدام شده است.
    به گزارش ایسنا، انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال جاری با ۵۰ دوربین به رصد یوز در منطقه توران می‌پرداخت اما در اعتراض به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست آن‌ها را جمع‌آوری کرد. مدیر عامل این انجمن انتفاداتی نسبت به طرح‌های این سازمان در حفاظت از یوز، چگونگی تعامل آن با سمن‌های فعال در این حوزه و نحوه اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات سایت تکثیر در اسارت توران دارد. مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح اقدامات این سازمان برای حفاظت از یوز به انتقادات مطرح شده پاسخ داد.
    مرتضی پورمیرزای، مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی، در گفت‌و‌گو با ایسنا می‌گوید: امسال ۵۰ دوربین در کل توران داشتیم. ناراحت کننده است که نمی توانیم جمعیت یوز را رصد کنیم اما دوربین‌ها را جمع‌آوری کردیم چراکه تصویرهای منتشر شده از آن‌ها به ابزاری برای دیده نشدن کاستی‌ها تبدیل شده است. اقداماتی که حتی ۱۰ سال پیش برای حفاظت از یوز انجام می‌شد، بیشتر از الان بود. کارهایی که اکنون انجام می‌شود، بیشتر نمایشی است.
    او با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ثبت یوز افزایش یافته بود، عنوان می‌کند: این وضعیت باعث شد که سازمان محیط زیست تلاش چندانی برای حفاظت از یوز نکند. اکنون نیز در حال انجام اقداماتی است که چندان اثربخش نیست. به عنوان نمونه مرتع «تلخاب» (یوزپلنگ ایرانی) را خریدند ولی مرتع‌دار همچنان  در این مکان حضور دارد. زمانی که ما به این مرتع برای چک کردن دوربین مربوط به رصد «تلخاب» رفتیم با حضور دام در منطقه نیز مواجه شدیم. در پاسخ به علت تداوم حضور دام به ما گفتند که اجازه حضور دام تا یک سال آینده را در این منطقه را داده‌اند.
    مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی اضافه می‌کند: ما در این شرایط تصمیم به جمع‌آوری دوربین‌های خود گرفتیم و از نهادهای دیگر این وضعیت را پیگیری می‌کنیم چراکه با تداوم این شرایط  مطمئن هستیم که یوز قادر به زیست در آن منطقه نخواهد بود.
    این در حالی است که غلامرضا ابدالی - مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست - به ایسنا می‌گوید: فعالیت‌های سازمان محیط زیست برای امن‌سازی زیستگاه‌های با اهمیت از سال‌ها پیش شروع شده و به‌صورت گام به گام اقدام به خروج دام از زیستگاه کرده است. از سال ۱۴۰۰ نیز این کارها در جهت اقدامات پیشین آزادسازی مزارع به‌خصوص در منطقه امن توران اطراف چشمه جنیرد و حرب و تلخاب انجام و میزان قابل توجهی دام از منطقه خارج شده است.
    مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می‌کند: روند اقدامات سازمان محیط زیست نشاندهنده حرکت مداوم در زمینه آزاد سازی زیستگاه یوزپلنگ از دام است و این روند با خروج دام از تلخاب در ابتدای سال آینده پایان نمی‌یابد و آزاد سازی چهار مرتع دیگر در صورت وجود منابع مالی در برنامه کار قرار دارد.