سرمقاله

ضرورت استفاده از علم ارتباطات برای رفع شکاف‌ها ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22661  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 02 بهمن 1402
    بازتاب پرتاب موفق ماهواره «ثریا» در رسانه‌های جهان
    پرتاب موفق ماهواره ثریا توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. به گزارش ایسنا، ماهواره‌ ثریا روز شنبه با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب شد. این ماهواره‌بر قابلیت حمل محموله‌هایی تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و در سومین پرتاب آزمایشی خود، یک محموله تحقیقاتی با جرم تقریبی ۵۰ کیلوگرمی را در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داد و و رکورد جدیدی را ثبت کرد.
    خبرگزاری «رویترز» در پوشش این اتفاق نوشت ایران ماهواره ثریای خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. این رسانه همچنین مدعی شد این اقدام «احتمالا نگرانی‌های غرب درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد».
    ارتش آمریکا مدعی است که فناوری بالستیک بردبلند که برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین از آن استفاده می‌شود، ممکن است به تهران اجازه دهد تا تسلیحات بردبلند بیشتری از جمله کلاهک‌های هسته‌ای را شلیک کند.
    ایران اما بارها این ادعاهای آمریکایی‌ها را رد و تاکید کرده به‌دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای نیست.
    خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» هم نوشت ایران روز شنبه اعلام کرد پرتاب موفق ماهواره خود به بالاترین مدار را انجام داده است.
    این رسانه هم پرتاب این ماهواره را به «نگرانی غرب بابت بهبود برنامه موشک‌های بالستیک تهران» گره زده و خبر داده مقام‌های آمریکایی تاکنون به پرسش این خبرگزاری درباره این اقدام ایران واکنشی نشان نداده‌اند.
    آسوشیتدپرس همچنین نوشته در زمان ریاست‌جمهوری «حسن روحانی»، جمهوری اسلامی ایران از «بیم تشدید تنش‌ها با غرب» برنامه فضایی خود را کُند کرده بود اما «سید ابراهیم رئیسی» از سال ۲۰۲۱ این برنامه را پیش برده است.
    خبرگزاری آلمان، خبرگزاری آناتولی ترکیه، رسانه‌های هند، روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، رسانه‌های منطقه و همچنین رسانه‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خبر پرتاب موفق ماهواره ثریا را پوشش دادند.