صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21710  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 16 دی 1402
    خبر نگران‌کننده هواشناسی از زمستان امسال
    امسال هم همانند سال‌های گذشته شاهد کاهش بارش در فصل پاییز بودیم در حالی که در اواخر شهریور ماه سازمان هواشناسی خبر‌هایی از بارش‌های پر بار در پاییز داده بود، اما تغییر اقلیم و ورود توده‌های هواشناسی از سمت اروپا باعث شد که سامانه‌های بارشی به کشور ایران نرسد به طوری که طبق اعلام رئیس سازمان هواشناسی حتی شاهد پشت سر گذاشتن گرم‌ترین آذر ماه بوده‌ایم.
    به گزارش باشگاه خبرنگاران، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در خصوص وضعیت بارش‌ها در پاییز امسال گفت: در برخی مواقع اتفاقاتی در جو می‌افتد که پیش‌بینی‌پذیری را کاهش می‌دهد و یکی از این اتفاقات، افزایش دماست که سال ۲۰۲۳ میلادی را به گرم‌ترین سال زمین تبدیل کرد.
    تاجبخش با اشاره به این‌که افزایش دما باعث شد الگو‌های جوی رصدشده کشور با پیش‌بینی‌های اردیبهشت ماه امسال مطابقت نداشته باشد، بیان کرد: طی مهرماه امسال بارش‌ها ۱۲ میلی‌متر از میانگین بارش‌ها در دوره بلندمدت بیشتر بود که در آبان‌ماه به حد نرمال رسید، اما در آذرماه شرایط بدی در بارش‌ها داشتیم.
    وی توضیح داد: گرم‌ترین پاییز را در رکورد خود ثبت کردیم و شاید در آمار دمای زمستانی نیز همین نتایج را داشته باشیم.با توجه به پاییز کم بارش امسال بسیاری از افراد چشم انتظار زمستان پر بارش هستند، اما به نظر می‌رسد که تغییرات اقلیمی کار خود را کرده و با وجود آنکه بیش از ۱۲ روز از زمستان گذشته، اما خبری از بارش برف و یا باران در کشور نیست.
    در همین رابطه تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس داده‌ها و اطلاعات هواشناسی، سیگنال خاصی برای زمستان پیش‌بینی نمی‌شود و بارش‌های نرمال و در برخی نقاط مایل به کم‌بارشی انتظار می‌رود. اگر بارش‌های فرانرمال نیز داشته باشیم، کم‌بارشی‌های آذرماه و سال‌های گذشته جبران نمی‌شود و همچنان مسئله مدیریت منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار است.
    پدیده تغییر اقلیم بر کاهش بارش‌های کشور اثرگذار بوده است
    در همین رابطه صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تغییرات اقلیمی، در کاهش میزان بارش‌ها در نیمه دوم سال و تشدید بارش‌های سیل آسا در فصل تابستان که باعث از بین رفتن بسیاری از محصولات کشاورزی می‌شود، تاثیر گذار است.وی افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی، پیش‌بینی فصلی زمستان امسال نشان می‌دهد که مقدار بارش‌های زمستانه در اغلب نقاط کشور احتمالا در سطح نُرمال خواهد بود، ولی با توجه به این که در پاییز امسال دچار کم‌بارشی شدیم، احتمالا مجموع بارندگی‌های پاییز و زمستان ۱۴۰۲ یعنی از ابتدای مهر تا پایان اسفند از میانگین بلندمدت پایین‌تر خواهد بود.
    ضیائیان گفت: به نظر می‌رسد که در شش‌ماهه نخست سال آبی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ مجموعا از نظر میزان بارندگی‌ها شاهد تداوم خشکسالی سه سال گذشته باشیم. این متخصص تغییر اقلیم و بلایای جوی گفت: بحث تغییر اقلیم موضوعی است که از چند دهه گذشته آغاز شده و امروزه به اوج خود رسیده است. طی چند دهه گذشته تنها دانشمندان و متخصصان تبعات تغییر اقلیم و مباحث مرتبط به آن را احساس می‌کردند، اما اکنون تبعات تغییر اقلیم بخش‌های گسترده‌ای از جوامع مختلف را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده است که توجه بسیاری از افراد به موضوع تغییرات اقلیم جلب شود.