صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21709  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 16 دی 1402
    ایرانی‌ها در چندسالگی پدر و مادر می‌شوند؟
    سازمان ثبت احوال نخستین بار به صورت یکپارچه در دنیا از قرن نوزدهم میلادی آغاز به کار کرد، در کشور ما نیز پس از تصمیم برای شناسایی و انسجام در نظم ارتش، این سازمان در ۳۰ آذرماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی آغاز به کار کرد و نخستین شناسنامه ایرانی در سوم دی ماه همان سال صادر شد.به گزارش فارس در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و ۲۳۱ رویداد ولادت در کشور به ثبت رسیده است که به نسبت سال ۱۴۰۰، ۳.۷ درصد این آمار کاهش داشته است، به‌طوری‌که آمار ولادت در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۲ نفر بوده است.در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۳۸ هزار و ۶۸۴ رویداد تولد در کشور به ثبت رسیده است که این میزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته که این تعداد ۳۴۲ هزار و ۸۳ رویداد ولادت بوده، یک درصد کاهش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد. در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲ از کل ولادت‌های به ثبت‌رسیده ۵۱.۹ درصد پسر و ۴۸.۱ درصد دختر به دنیا آمده است.
    در سال ۱۴۰۱ استان سیستان و بلوچستان با نرخ ۲۸.۳ در هزار نفر جمعیت بیشترین و استان گیلان با ۷.۸ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ ولادت در استان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته است. مطابق نمودار ۱۵ استان بیشتر و ۱۶ استان کمتر از میانگین کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود اختصاص داده‌اند.
    میانگین سن مادری در اولین فرزندآوری
    در سال ۱۴۰۱ میانگین سن مادران در اولین فرزندآوری ۲۷.۳ سال بوده است. مقدار این شاخص در مناطق شهری ۲۸.۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴.۴ سال بوده است. میانگین سنی مادران کل کشور در نخستین فرزندآوری نسبت به سال ۱۴۰۰، یک دهم تغییر داشته است و بیشترین میانگین سن مادری در اولین فرزندآوری در بین استان‌ها مربوط به استان تهران با ۳۰.۲ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۲.۷ سال بوده است. در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲ میانگین سن مادران در اولین فرزندآوری ۲۷.۳ سال بوده است.
    میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری
    در سال ۱۴۰۱ میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری برابر با ۳۲ سال است. میانگین سن پدر برای مناطق شهری برابر با ۳۲.۶ سال و برای نقاط روستایی برابر با ۲۹.۸ سال است. در بین استان‌ها بیشترین میانگین سنی پدر در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران با رقم ۳۴.۴ و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است. در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری برابر با ۳۲.۱ بوده است. در مجموع تعداد شناسنامه‌های صادرشده از سوی سازمان ثبت احوال در سال ۱۴۰۱، ۴ میلیون و ۷۸ هزار و ۵۲۲ شناسنامه بوده است که از این میزان ۲ میلیون ۶۱۸ هزار و ۸۶۶ شناسنامه برای افراد بالای ۱۵ سال یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۴۵۲ شناسنامه برای افراد زیر ۱۵ سال و ۳۰۹ هزار و ۶۳۲ شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال و ۳۸ هزار و ۵۷۲ شناسنامه المنثی برای افراد زیر ۱۵ سال صادر شده است.این آمارها در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ می‌افزاید که تاکنون یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۱۰۲ شناسنامه از سوی سازمان ثبت احوال صادر شده است.