صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21587  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 13 دی 1402
    «معجزه» ترکیه در گردشگری!
    رئیس انجمن هتلداران و توراپراتورهای توریستی مدیترانه معتقد است واژه «معجزه» به بهترین وجه می‌تواند عملکرد صنعت گردشگری ترکیه در سال گذشته را توصیف کند. به گزارش ایسنا به نقل از حریت، کان کاوال اوغلو ـ رئیس انجمن هتلداران و مجریان تور مدیترانه (AKTOB) ـ می‌گوید: واژه «معجزه» به بهترین وجه می‌تواند عملکرد صنعت گردشگری ترکیه در سال گذشته را توصیف کند؛ چرا که صنعت گردشگری این کشور تحت‌تاثیر زلزله‌های ویرانگر و مشکلات ژئوپلیتیکی قرار داشته است.
    کاوال اوغلو در این‌باره توضیح داد: «فصل گردشگری به دلیل زلزله، ناگزیر از ماه ژوئن آغاز شد و پس از آن انتخابات داشتیم. در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ تقریبا هیچ فعالیت گردشگری وجود نداشت. با این حال آمار و ارقام گردشگری در سال ۲۰۲۳ شگفت‌انگیز است. بزرگترین بازارهای ما یعنی روسیه و سومین بازار بزرگ ما اوکراین، هنوز در حال جنگ هستند. ما توانستیم زیان این دو بازار را از بازارهای اروپایی جبران کنیم.
    او همچنین اظهار کرد که ترکیه ۱.۱۵ میلیون گردشگر لهستانی را جذب کرده و لهستان به ستارۀ در حال رشدِ بخش گردشگری ترکیه تبدیل شده است.
    کاوال اوغلو گفت: هنوز زود است که درباره آنچه ممکن است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد صحبت کنیم، مثلا اینکه آیا می‌توانیم فصل را در آوریل شروع کنیم؟ آیا هتل‌ها زودتر درهای خود را باز می‌کنند؟ آیا فصل گردشگری طولانی‌تری خواهیم داشت؟ سؤالات زیادی وجود دارد. صحبت از گردشگری در تمام طول سال شده است، اما رویکرد واقع‌بینانه‌تری لازم است. ابتدا باید برنامه‌ریزی را برای یک دوره هفت‌ماهه انجام دهیم و سپس ممکن است به دوره ۱۲ ماهه برسیم.
    ورود گردشگران خارجی به ترکیه از ژانویه تا نوامبر با ۱۰.۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۴۶.۷ میلیون نفر رسید. حدود ۲۳.۶ میلیون گردشگر از کشورهای اروپایی در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۳ از ترکیه بازدید کردند که ۸.۶ درصد افزایش داشت.
    ترکیه قصد دارد درآمدهای گردشگری را از برآورد ۵۹.۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۴ به ۶۴.۷ میلیارد دلار در سال آینده و ۷۱.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ افزایش دهد.
    استانبول بار دیگر محبوب‌ترین مقصد در بین گردشگران خارجی بوده است و در سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۶ میلیون گردشگر از این شهر بزرگ دیدن کردند. آنتالیا، در سواحل مدیترانه بالغ بر ۱۴.۵ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرد که ۳۱ درصد از کل گردشگران خارجی را تشکیل می‌دهد.
    گردشگری منبع مهمی از درآمد برای ترکیه است و دولت برای مهارِ کسری بودجه خود حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است.
    بازگشت کامل صنعت گردشگری در سال گذشته پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا باعث شد که تعداد گردشگران به رکورد نزدیک شود و درآمدهای بالایی را به همراه داشته باشد و دولت را بر آن داشته تا برآوردهای سالانه خود را افزایش دهد.
    دولت ترکیه پیش از این پیش‌بینی کرده بود، در سال جاری شمار گردشگران ورودی به ترکیه به ۶۰ میلیون نفر برسد و همچنین برآورد شده این رقم در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون برسد.
    از حیث درآمد نیز پیش‌بینی می‌شود امسال درآمد گردشگری ترکیه به ۵۶ میلیارد دلار و در پنج سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. درآمدهای گردشگری در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۲۱.۷ میلیارد دلار رسیده است.
    گردشگری حدود ۱۰ درصد به تولید ناخالص داخلی ترکیه (GDP) کمک می‌کند. علاوه‌بر این، حدود ۱.۷ میلیون نفر در بخش خدمات اقامتی و غذایی مشغول کار بوده‌اند که حدود ۵ درصد از کل اشتغال این کشور را تشکیل می‌دهد.