صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21584  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 13 دی 1402
    لغو ویزای چند کشور برای ایرانی‌ها
    عزت‌الله ضرغامی گفت:‌ به دنبال لغو یکطرفه روادید ایران برای اتباع ۳۳ کشور، روادید تعدادی از این کشورها نیز به‌زودی برای شهروندان ایرانی لغو خواهد شد.
    هیأت وزیران ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲ روادید جهانگردی ایران را یکطرفه برای اتباع ۳۳ کشور لغو کرد. بر این اساس، شهروندان کشورهای عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، لبنان، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج و برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا، کوبا، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان، هر ۶ ماه یک‌بار به مدت ۱۵ روز می‌توانند در ایران سفر کنند. این اقدام، اما این پرسش را به دنبال داشت که آیا این امکان فقط برای اتباع آن کشورها فراهم شده است و آیا شهروندان ایرانی امکان سفر بدون ویزا به این کشورها را نیز خواهند داشت و چه تلاش و اقدامی برای تحقق سفر بدون ویزا به تعداد بیشتری از کشورها، درحالی‌که این شاخص در ارتقاء جایگاه پاسپورت ایران می‌تواند اثرگذار باشد، صورت می‌گیرد؟
    عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ دراین‌باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: درحال حاضر که با برخی کشورها لغو دوطرفه روادید هستیم. از میان آن ۳۳ کشوری که اخیرا یکطرفه با آن‌ها لغو روادید کرده‌ایم، قرار است روادید تعدادی از آن‌ها برای شهروندان ایرانی لغو شود. این اتفاق با بعضی از آن کشورها دوسویه بوده، که در فاصله کوتاهی انجام شده است.
    او افزود: وزارت خارجه دراین‌باره اقدامات خوبی انجام داده است و در همین فاصله کوتاه، که ما با ۳۳ کشور یکطرفه لغو روادید کرده‌ایم، چند کشور هم هستند که دوطرفه لغو روادید کرده‌اند. اسامی این چند کشور به‌زودی اعلام خواهد شد؛ باید پروتکل وزارت خارجه در این‌باره نهایی شود.
    ضرغامی تاکید کرد: ما برای تقویت گردشگری کاری به روابط خاص دیپلماتیک نداریم، ما می‌خواهیم درها را باز کنیم، حساسیت‌ها را برطرف کنیم و بگوییم هر که می‌خواهد وارد ایران شود، آماده‌ایم تا از او پذیرایی کنیم و این خیلی برای ایران‌هراسی و علیه تبلیغات اقدام مهمی است. حرکت ما متعهدانه بر مبنای معرفی ایران با هدف گردشگری است.