سرمقاله

لجاجت و بلاهت سران اسرائیل به ضررشان شد / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17264  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 30 مهر 1402
    چین گزینه‌هایش را برای دور زدن تحریم غرب در حمله به تایوان بررسی می‌کند
    محققان چینی بر این باورند که در جنگ میان آمریکا و چین بر سر شبه‌جزیره تایوان، پکن باید شبکه‌ای از شرکت‌های تحت تحریم آمریکا گردآوری کرده، دارایی‌های ایالات متحده در مرزهای چین را تصرف کرده و با پشتوانه طلا اوراق قرضه توزیع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با بررسی آثار محققان چینی درباره خنثی‌کردن تحریم‌های احتمالی غرب، در گزارشی نوشته است: «تحریم‌های شدید آمریکا علیه مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین، اقتصاددان‌ها و کارشناسان امور مالی و تحلیلگران ژئوپلتیک چین را بر آن داشته تا راهی برای بقای چین در دشوارترین سناریوها پیدا کنند؛ از جمله قطع دسترسی پکن به دلار آمریکا.
    یکی از محققان بانک خلق چین می‌گوید: در صورت تشدید رقابت استراتژیک چین و آمریکا و مناقشه تایوان، باید نگران این باشیم که آمریکا این مدل تحریم مالی را علیه چین اجرا کند.
    به گفته این محقق، چین باید آماده «روزهای بارانی» باشد تا ثبات اقتصادی و مالی خود را تضمین کند.
    برخی تحلیلگران با بررسی تجربه روسیه، هشدار داده‌اند که پکن نسبت به مسکو وابستگی شدیدتری به فناوری‌های پیشرفته خارجی و اقلام وارداتی داشته و اقتصادش هم بزرگ‌تر است؛ از این رو تحریم چین توسط غرب اثرات مخرب بیشتری روی این کشور خواهد گذاشت. بسیاری بر این باورند که «اتکای متقابل» برای چین بهتر است تا انزوای کامل.
    مقامات دفاعی ارشد آمریکا گفته‌اند که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به ارتش آزادیبخش خلق چین دستور داده که تا سال ۲۰۲۷ برای حمله به تایوان آماده باشند.
    تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتنش می‌داند. در ۲۰۲۲ بود که با سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد.
    علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم دیدار تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.
    آمریکا بزرگترین تامین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.
    بر اساس داده‌های مرکز «زیرساخت دانش ملی چین» تحقیقات پکن درباره تحریم‌های آمریکا از آغاز حمله روسیه به اوکراین ۵۰ درصد افزایش یافته است.
    یو یونگدینگ، اقتصاددان و مشاور سابق بانک مرکزی در ژوئیه ۲۰۲۲ در مقاله‌ای نوشت: «تحلیل سناریوهای مختلف احتمالی و ارائه راهکارهای پیشگیری، واکنش و مقابله برای چین بدون شک اولویت اصلی سیاست‌گذاران چین است.
    بانک خلق چین در پاسخ به درخواست اظهار نظر رویترز درباره این گزارش‌های مالی اعلام کرد که تحقیقات کارکنانش نمایانگر ایده‌های شخصی آن‌ها بوده و به این نهاد دولتی چین ارتباطی ندارد.
    نگاه به مسکو
    مسدودسازی ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی خارجی بانک مرکزی روسیه و حذف این کشور از جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوییفت) در پی حمله به اوکراین، موجب نگرانی شدید چین شده است؛ زیرا این کشور بیش از سه تریلیون دلار دارایی خارجی دارد و اقتصاد این کشور وابستگی شدیدی به صادرات دارد.
    وانگ یانگلی، مدیرکل یکی از بزرگترین شرکت‌های کارگزاری کالا و معاملات چین می‌گوید: خطر اینکه دارایی‌های خارجی چین مسدود شود، قریب‌الوقوع‌تر شده است.
    وانگ و چندین محقق بانک خلق چین در مقاله‌هایی نوشتند که اگر ایالات متحده تحریم‌هایی مشابه روسیه را علیه چین اعمال کند، پکن باید سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی ایالات متحده را مسدود کند و دارایی‌های شرکت‌های آمریکایی را مصادره کند. با این وجود، این مقالات اشاره‌ای به شرکت‌هایی که احتمالاً هدف این اقدام پکن واقع می‌شوند، نکرده است.
    محققان همچنین راه‌حل‌های غیرمتعارفی را برای حل مشکل وابستگی چین به دلار آمریکا ارائه کرده‌اند که تا حدی از سیاست‌های مسکو الهام گرفته است.
    مرکز مبادلات اقتصادی بین‌المللی چین که وزرای بازرگانی سابق چین از رهبران آن هستند، تحلیل‌های متعددی در مورد درس‌هایی منتشر کرد که چین باید از روسیه و تبعات حمله‌اش به اوکراین بیاموزد.
    سان شیائوتائو، یکی از محققان این مرکز در ماه فوریه در مقاله‌ای استدلال کرد که چین باید برای جلوگیری از نوسانات عمده در ارزش یوان، بیشتر با استفاده از طلا تجارت کند. این یادآور تصمیم بانک مرکزی روسیه برای افزایش ذخایر طلای خود به میزان یک میلیون اونس از آغاز جنگ اوکراین است.
    برخی از سیاست‌های چین هم با توصیه‌های ارائه‌شده در این مقالات همخوانی دارند. داده‌های بانک مرکزی چین در ماه اکتبر نشان می‌دهد که بانک خلق چین ذخایر رسمی طلای خود را برای یازدهمین ماه متوالی افزایش داده است.
    انرژی و اتحادها
    علاوه بر تحریم‌های مالی، توجه محققان چینی به پاسخ روسیه به فشار غرب بر صنعت نفت، گاز، فلزات و تراشه‌های این کشور نیز جلب شده است.
    به گفته مو لینگژی، محقق آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، درخواست روسیه برای فروش گاز طبیعی در ازای دریافت روبل، باید چین را به دریافت یوان در ازای فروش لیتیوم هدایت کند که در ساخت باتری خودروهای برقی استفاده فراوانی دارد.
    این در این تحقیقات همچنین با اشاره به لغو فروش فلز نیکل روسیه در تبادل فلزات لندن بر اثر حمله این کشور به اوکراین، بر لزوم تضمین تبادل فلزات چین تاکید شده است.
    در این تحقیقات همچنین توصیه شده که دولت چین از اختلافات احتمالی در اتحادیه اروپا یا میان آمریکا و متحدانش برای دور زدن تحریم‌ها نهایت استفاده را ببرد. مارتین چورزمپا، عضو ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون می‌گوید: ایجاد توافق جهانی برای تحریم چین بسیار دشوارتر از توافق برای تحریم روسیه خواهد بود، زیرا در چین حجم سرمایه‌گذاری‌ها و وابستگی به بازار بسیار بیشتر است.
    یافتن راهکار
    برخی تحلیلگران بر محدودیت‌های جهانی‌سازی یوان اشاره کرده‌اند و در عوض پیشنهاد می‌کنند که پکن به دنبال افزایش ارتباطات اقتصادی خود با آمریکا و متحدانش باشد.
    مشاور سابق بانک خلق چین در ۲۰۲۲ نوشت که بعید است ایالات متحده تریلیون‌ها دلار دارایی چین را ضبط کند یا از پرداخت اصل و سود اوراق خزانه‌داری که چین خریداری کرده امتناع کند.
    او نوشت: به دلیل روابط نزدیک مالی آمریکا و چین، واشنگتن هرگز حاضر نمی‌شود که اصطلاحاً در ازای کشتن ۱۰۰۰ دشمن، ۸۰۰ خودی را هم قربانی کند.
    یک محقق دیگر چینی هم یادآور شد که طلا جایگزین خوبی برای ذخایر دلار آمریکایی نیست، زیرا خطرات و هزینه‌های انتقال و نگهداری مقادیر بالای آن زیاد است.
    در واکنش به این مشکلات، بسیاری از محققان چینی پیشنهاد داده‌اند که پکن بیش از پیش بازارهای مالی داخلی خود را بازتر کند تا منافع آمریکا، متحدانش و شرکت‌های غربی را به منافع چین گره زده و هزینه تحریم‌ چین را برای غرب افزایش دهد.
    غرب تا حدی در واکنش به این سیاست احتمالی چین، سعی کرده تا از زنجیره تامین خود انحصار زدایی کرده و آن را متنوع کند. غرب همچنین به دنبال تولید تراشه‌ها در سرزمین‌های تحت کنترل خود است. اما این سیاست‌ها زمان‌بر است و به نتیجه رسیدن آن به زمان زیادی نیاز دارد.
    چورزمپا می‌گوید: نقش بزرگتر چین در زنجیره‌های ارزش جهانی به این کشور این فرصت را می‌دهد تا در دور زدن تحریم‌ها موفق‌تر باشد. همچنین ظرفیت این کشور برای تولید داخلی فناوری‌های جایگزین خارجی نسبت به روسیه بیشتر است.»