سرمقاله

عدالت آموزشی، مساله این است ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14929  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 09 شهریور 1402
    رگ‌خواب تبلیغات ایران در دست اینستاگرام و تلگرام
    آمار‌ها می‌گویند ۷۰ درصد مردم ایران به‌طور پیوسته از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. پس برند‌هایی که دنبال تبلیغ محصولات و خدمات خود هستند، قطعا از کنار این حوزه به‌سادگی نمی‌گذرند.به‌گزارش فرارو؛ آمار‌های ارائه شده توسط یکتانت نشان می‌دهد هر کاربر ایرانی به‌طور متوسط بیش از ۲۷۵ صفحه را در اینستاگرام دنبال می‌کند و تعداد پست‌های منتشر شده توسط صفحات و کانال‌های عمومی تلگرام پارسال از مرز ۶۶۰ میلیون عبور کرده است. دست‌کم ۷۸۰ هزار فروشگاه نیز در شبکه‌های اجتماعی ایرانی و خارجی با هم رقابت می‌کنند. هدف اصلی آن‌ها این است که به فروش بیشتر دست پیدا کنند.
    رقابت داغ کسب‌وکار‌ها برای جذب مخاطب
    یکتانت به‌عنوان بزرگترین بازیگر بازاریابی اینترنتی ایران در تازه‌ترین گزارش خود تعداد صفحات عمومی فعال در اینستاگرام را بیش از ۶.۳ میلیون برآورد کرده است. از آن‌طرف تعداد صفحات شخصی از مرز ۴۱ میلیون گذشته. رشد تعداد کاربران اینستاگرام در چهار سال اخیر شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. آمار‌ها می‌گویند در سال ۱۳۹۸، ایرانی‌ها حدود ۲۸.۵ میلیون صفحه شخصی در اینستاگرام داشتند که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۴۱ میلیون افزایش پیدا کرده.
    رقابت فروشگا‌ه‌ها و صفحاتی که به‌منظور معرفی و فروش بیشتر کسب‌وکار‌ها شکل گرفته‌اند، به‌همین دلیل داغ و نفسگیر دنبال می‌شود و آن‌ها تلاش می‌کنند توجه مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب کنند. آمار‌ها می‌گویند هر کاربر به‌طور متوسط سالی هفت هزار پست را لایک می‌کند.
    اینستاگرام حداقل میزبان ۶۵۳ هزار فروشگاه ایرانی است. تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی ترکیه ۲۰ درصد کمتر است. در امارات تقریبا نصف ایران فروشگاه اینستاگرامی وجود دارد. تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی در ایران یک‌چهارم کل فروشگاه‌های اتحادیه اروپاست.
    شبکه‌های اجتماعی به کمک کسب‌وکار‌ها می‌آیند
    اینستاگرام، تلگرام، توییتر، آپارات و یوتیوب، پنچ شبکه اجتماعی محبوب میان کسب‌و‌کار‌های ایرانی هستند. آمار‌های ارائه شده توسط اصناف و اتحادیه‌های مختلف نشان می‌دهد بیش از ۹ هزار کسب‌وکار بخشی از تبلیغات خود در فضای مجازی را روی کاربران شبکه‌های اجتماعی متمرکز کرده اند. اینستاگرام در رتبه اول قرار دارد و ۹۴ درصد کسب‌وکار‌ها سراغش می‌روند. تلگرام با ۷۲ درصد سهم رتبه دوم و توییتر با ۲۹ درصد سهم، رتبه سوم را در اختیار دارند. آپارات و یوتیوب تقریبا یک کار انجام می‌دهند، اما فیلترینگ باعث شده، سهم آپارات تقریبا ۲.۵ برابر سهم یوتیوب باشد.
    فیلترینگ، دامن اینستاگرام و تلگرام را هم گرفته، اما میانگین تعداد دنبال‌کنندگان هر کسب‌وکار در اینستاگرام، به ۱۳ هزار و ۵۰۰ می‌رسد و صفحات عمومی فعال در تلگرام، هرکدام به‌طور متوسط پنج هزار و ۷۰۰ دنبال‌کننده دارند. اگر فکر می‌کنید باید تبلیغات مربوط به کسب‌وکارتان را در باقی شبکه‌های جدی بگیرید، بهتر است بدانید میانگین تعداد دنبال‌کنندگان هر صفحه در توییتر ۳۴۰ و در آپارات و یوتیوب، به‌ترتیب ۱۲ و ۳۱ نفر است. کسب‌وکار‌های ایرانی به‌طور متوسط روزی چهار محتوا در اینستاگرام منتشر می‌کنند، اما در حساب کاربری توییتر خود روزانه هفت محتوا می‌گذارند. تلگرام با متوسط انتشار روزانه دو پست، در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.
    محبوبیت اینستاگرام و تلگرام برای کسب‌وکار‌ها
    اگر هنوز نسبت به اهمیت حضور کسب‌وکار‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی تردید دارید، بهتر است بدانید پارسال ۴۴۰ میلیون پست، توسط ۶.۴ میلیون صفحه عمومی تنها در اینستاگرام منتشر شد که روی هم‌رفته ۲۹۱ میلیارد لایک گرفتند.
    فروشگاه‌های ایرانی فعال اینستاگرام، در نیمه اول سال گذشته به‌طور متوسط ماهی ۲۰ تا ۲۲ میلیون پست و استوری منتشر کردند. این روند در مهرماه با ریزش ۹۰ درصدی روبرو شد و تا اسفند نتوانست دوباره به روند عادی برگردد.
    مخاطبان در فضای اینستاگرام فارسی، تقریبا ماهی یک میلیارد کامنت زیر پست‌های منتشر شده می‌گذارند. تعداد کامنت‌ها در شهریور و مهر از مرز ۱.۵ میلیارد عبور کرده است. در این بازه زمانی، تعداد لایک‌ها هم اوج گرفت و میزان بازدید ویدئو به‌خاطر فیلتر شدن اینستاگرام پس از سیر نزولی در ماه‌های مهر و آبان، دوباره با افزایش روبرو شد و به بیش از ۳۰ میلیارد بازدید در ماه اسفند رسید. پیش از فیلتر شدن اینستاگرام، متوسط بازدید ویدئو‌ها در شهریورماه رکورد ۴۰ میلیارد مرتبه را تجربه کرده بود.
    تلگرام فارسی، پارسال میزبان ۵۲۱ میلیون پست بود. این میزان محتوا توسط ۸۷۰ هزار کانال منتشر شده و ۵۹۳ میلیارد مرتبه در معرض بازدید کاربران قرار گرفت. بررسی روند تولید محتوا نشان می‌دهد در فرودین به‌طور متوسط ۶۰ میلیون پست تولید شده و این عدد در شهریور از مرز ۷۵ میلیون گذشت، اما همزمان با شروع اختلالات اینترنتی سال پیش، آمار‌ها دچار ریزش شد و حداقل برای دو ماه به زیر ۳۰ میلیون رسید. سه‌ماه زمستان دوباره این روند دستخوش تغییر شد و نهایتا اسفندماه شاهد انتشار ۶۵ میلیون محتوا در فضای تلگرام فارسی بودیم.
    محبوب‌ترین صفحات اینستاگرام و تلگرام
    محبوب‌ترین صفحات عمومی اینستاگرام در حوزه «مد و پوشاک» و «سبک زندگی» فعالیت می‌کنند. آمار‌های ارائه شده توسط یکتانت نشان می‌دهند، تقریبا از هر چهار صفحه عمومی، یکی به این موضوعات می‌پردازد. صفحه اشخاص یا همان سلبریتی‌ها در رتبه سوم و صفحات مرتبط با حوزه خبر در جایگاه چهارم قرار دارند. تعداد صفحاتی اینستاگرامی که فعالیت خود را به برند‌ها و کسب‌وکار‌ها اختصاص داده‌اند، نصف تعداد صفحات متعلق به سلبریتی‌ها است.
    اینستاگرام محل رقابت بیش از ۶۵۰ هزار فروشگاه ایرانی است. بین آن‌ها فروشگاه‌های حوزه «مد و پوشاک» از نظر تعداد رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. خدمات آرایشی در پله دوم است و جایگاه سوم به فروشگاه‌های زیبایی و سلامت اختصاص دارد. رتبه‌های بعدی به ترتیب در اختیار فروشگاه‌های حوزه غذا و رستوران، خانه و آشپزخانه، خدمات پوست و مو، طلا، نقره و زیورآلات، کالای دیجیتال، ورزش و سفر و تجهیزات ساختمانی قرار می‌گیرد.
    تلگرام با کمک ابزار‌هایی مثل کانال به فروش بیشتر کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند. دست‌کم ۹۰ هزار فروشگاه ایرانی به‌شکل جدی این ابزار را به‌کار گرفته‌اند و همان‌طور که می‌توان حدس زد، فروشگاه‌های حوزه مد و پوشاک در تلگرام هم صدرنشین هستند، اما ظاهرا حضور فروشندگان خودرو و کالای دیجیتال، در تلگرام پررنگ‌تر است و آن‌ها جایگاه‌های دوم و سوم را دارند.