سرمقاله

هوش مصنوعی جذاب یا ترسناک؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13803  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 22 مرداد 1402
    فصل نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر در حال پایان است
    جایی برای پیرمردها نیست!
    بازیکنان ایرانی زیادی وجود دارند که تا این لحظه هنوز تیمی برای فصل آینده خود ندارند.
    به گزارش خبرآنلاین؛ نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر فوتبال ایران روزهای پایانی خود را در حالی سپری می‌کند که تغییر آئین نامه‌های مربوطه و تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌ها تأثیر مستقیم در لیست خرید و مازاد ۱۶ تیم داشته است. طبق قوانین جدید نقل و انتقالات که توسط کار گروه متشکل از مدیران فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال تدوین شده بود تعداد سهمیه بازیکنان با توجه به سن آنها تغییر کرد تا تأثیر مستقیم در جابجایی بازیکنان داشته باشد. طبق مصوبات کارگروه فدراسیون فوتبال در نقل و انتقالات هر کدام از باشگاه‌های لیگ برتر، لیگ دسته اول و لیگ دسته دوم می‌توانند نهایتاً ۳۷ بازیکن را در لیست خود قرار دهند. باشگاه‌ها طبق این تعداد محدودیت‌هایی برای جذب بازیکن دارند که طی آن مجازند ۱۹ بازیکن بزرگسال، ۶ بازیکن زیر ۲۳ سال ،‌۶ بازیکن زیر ۲۱ سال و ۶ بازیکن با شرایط خاص (بدون محدودیت سنی) جذب کنند. سهمیه خاص از سوی سازمان لیگ تحت عنوان سایر بازیکنان؛ برای بازیکنان سرباز، قرضی، تیم ب و آکادمی (بازیکنان زیر ۲۱ سال و زیر ۱۹ سال باشگاه) است که فاقد محدودیت سنی است. همین قانون باعث شده که بسیاری از بازیکنان پا به سن گذاشته دیگر به راحتی فصل های گذشته تیمی برای خود پیدا نکنند. با هم در ادامه بازیکنان مطرح بدون تیم را بررسی می‌کنیم؛
    اشکان دژاگه
    درست است که می‌گویند سن یک عدد است اما این ضرب‌المثل هم تا یک جاهایی می‌تواند کار را پیش ببرد. اشکان دژاگه حالا 37 ساله است و طبیعی است که تعداد مشتریانش سال به سال کمتر شود. در دو سالی که برای فولاد خوزستان بازی کرد نتوانست همه را راضی کند. حالا قراردادش با فولاد تمام شده و علیرضا منصوریان تمایلی برای ادامه همکاری با نشان نداده است. حدس زدن آینده اشکان سخت است. اما می‌‎شود با اطمینان گفت تیم‌های اول تا ششم و شاید هشتم جدول درخواستی برای جذب او نشان ندهند. حتی شاید داستان طوری پیش برود که اشکان دیگر در ایران بازی نکند. به احتمال خداحافظی هم باید فکر کرد.
    کاپیتان سابق تیم ملی علامت سوال پنجره نقل و انتقالات | ورزش سه
    کاپیتان اسبق تیم ملی که سال‌ها پیش بدون بازی کردن در تیم‌های بزرگ پایتخت و فقط با بازی در تیم‌های صنعت نفت آبادان و سایپا لژیونر شد حالا چند سالی است به ایران برگشته است. شجاعی پس از 3 سال بازی در تراکتور، به نساجی رفت و دو فصل هم برای این تیم بازی کرد. پس از آن هم یک فصل بازیکن هوادار بود و حالا بازیکن آزاد است. وضعیت او هم شباهت زیادی به وضعیت اشکان دژاگه دارد و او هم پیشنهادی از تیم‌های نیمه بالای جدول نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد او سمج‌تر از اشکان است و یکی دو فصل دیگر بازی خواهد کرد.
    محمدرضا خلعتبری
    قوانین جدید باعث بیرون ماندن بازیکن با تجربه‌ای مانند محمدرضا خلعتبری نیز شده است. او که متولد شهریور ماه سال ۱۳۶۲ بود قدیمی ترین بازیکن لیگ محسوب می‌شد و در آستانه ۴۰ سالگی دیگر جایی در بین تیم‌های مختلف لیگ برتری ندارد.
    عارف غلامی
    مدافع باسابقه استقلال پس از چند سال بازی در این تیم به شکل غیر منتظره‌ای در لیست مازاد سرمربی جدید استقلال قرار گرفت. در چند روز اخیر خبرها و شایعاتی درباره احتمال بازگشتش به استقلال مطرح شده اما گفته می شود جواد نکونام خیلی زود این شایعات را رد کرده و گفته که هیچ اعتقادی به غلامی ندارد. حالا غلامی یکی از شاخص‌ترین بازیکنانِ بدون تیم در بازار نقل و انتقالات است. البته سطح او طوری هست که بدون تیم نماند اما برای بازیکنانی که سال‌‎ها در تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس بازی کرده‌اند سخت به تیم‌های دیگری بروند. شاید فقط سپاهان و تراکتور برای این بازیکنان راضی کننده باشد اما تیم‌های دیگر نه. آخرین به روز رسانی درباره غلامی نشان می دهد که او ممکن است با استقلال تمدید کند.
    لوسیانو پریرا
    این اتفاقات فقط مختص بازیکنان داخلی نبود بلکه خارجی ها نیز دیگر در همه شرایط تیم پیدا نخواهند کرد. مارکوپولوی وارداتی بدون شک لقبی برازنده برای اوست. او در فصل 1391-1392وارد فوتبال ایران شد و در اولین تجربه‌اش در فوتبال ایران به فولاد پیوست. از آن موقع تا حالا برای 5 تیم دیگر هم بازی کرده و حالا بازیکن آزاد است. عملکرد او در سال‌های گذشته به قدری خوب بود که تا همین یکی دو سال پیش پرسپولیس و استقلال هم او را می‌خواستند. اما او نتوانست حضور در سرخابی‌های پایتخت را تجربه کند. اتفاقی که قطعا دیگر رخ نمی‌دهد. پریرا الان 39 ساله است و دیگر مثل سابق روی بورس نیست. اما احتمال این که باز هم در تیم‌های نیمه بالای جدول بازی کند وجود دارد.
    سامان قدوس
    بازیکن سابق برنتفورد نیز یکی از افرادی است که پس از جدایی از تیم انگلیسی تا این لحظه مقصدش را مشخص نکرده است. در یک مقطع گفته می‌شد که قدوس در حال مذاکره با استقلال برای پیوستن به این تیم است اما درخواست مالی بالای این بازیکن مانع به سرانجام رسیدن این انتقال جذاب در لیگ ایران شد. بنا بر گزارش ها قدوس تا این لحظه فقط یک پیشنهاد جدی از مالمو سوئد دارد باید منتظر بمانیم و ببینیم مقصد این بازیکن کجا خواهد بود.