سرمقاله

فضلیت همدلی با مردم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12293  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 21 تیر 1402
    سردار رادان:
    مردم ایران اسلامی برای حفظ عفاف و پوشش ساعیانه جد و جهد می‌کنند
    سوتیتر: با کنش و رفتار مناسب و خردورزانه و پخته و البته سعه صدر و صبوری و مدارا است که می توان رفتارها را اصلاح کرد و منش ها را بهبود بخشید
    فرمانده کل انتظامی کشور در پیامی به هشتمین همایش ملی چادرهای آسمانی عنوان کرد: مردمان کشور، درست همانند ادوار گذشته، عفت و پوشش و اخلاق را ارج می نهند و برای حفظ آن ساعیانه جِد و جَهد می کنند.
    به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در پیامی به هشتمین همایش ملی چادرهای آسمانی که امروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، تاکید کرد: عفاف و پوشش از جنس فضیلت مندی اخلاقی است؛ این فضیلت، شانه به شانه دیگر فضائل اخلاقی و اجتماعی، سهم نمایان و برجسته ای در قوام و دوام سلامت اخلاقی جامعه و تعالی کرامت انسانی یکایک اعضای آن، اعم از زن و مرد دارد.
    بر اساس گزارش پایگاه خبری پلیس، متن پیام بدین شرح است؛
    «بسم الله الرحمن الرحیم
    خدای بزرگ را بسی سپاسگزارم که توفیق برگزاری چنین نشست معنوی پرشکوه و پراهمیتی را نصیب همه ما کرده است؛ بی هیچ شک و گمانی این گونه نشست ها و همایش ها نقش سترگ و بی بدیلی در بسط و گسترش معنا و معنویت، عظمت و کرامت و عفت و فضیلت در جامعه دینی و فضیلت جویی ما دارد. خواهران و برادرانم حضور یکایک شما را به این همایش معنوی گرامی می دارم و فرصت را غنیمت می شمارم تا در محضر شما بزرگواران و در پیوند و ارتباط با این نشست باشکوه به اجمال و اختصار یادآور شوم.
    یک؛ من بر این باورم که پدیده های اجتماعی پیوندی ارگانیک با یکدیگر دارند و تغییر و یا آسیب و کاستی در هر یک از آنها بلادرنگ می تواند بر دیگر پدیده های حیات جمعی جامعه تاثیر بگذارد و آن را دستخوش تغییر و چه بسا بدکارکردی قرار دهد. عفت و پوشش نیز صرف نظر از وجه درخشان و معنوی و دینی آن، پدیده ای است اجتماعی و لاجرم قصور و کاستی در آن می تواند تبعات و پیامدهای ریز و درشتی برای جامعه و افراد آن داشته باشد.
    به همین سبب برای حفظ و تقویت سلامت اجتماعی جامعه و فرو غلطیدن آن در دام کجروی‌ها و کژکارکردی‌ها باید با بهره گیری از روش های پاکیزه و بهداشتی از تبدیل شدن این پدیده به آسیب جلوگیری کنیم.
    2: عفاف و پوشش از جنس فضیلت مندی اخلاقی است؛ این فضیلت، شانه به شانه دیگر فضائل اخلاقی و اجتماعی، سهم نمایان و برجسته ای در قوام و دوام سلامت اخلاقی جامعه و تعالی کرامت انسانی یکایک اعضای آن، اعم از زن و مرد دارد.
    این دو خصیصه ممتاز ساز جامعه ایران(یعنی سلامت اخلاقی و کرامت انسانی)، همواره در ذهن و ضمیر بیدار و آگاه مردمان این سرزمین از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است. به همین خاطر آنان در تاریخ حیات اجتماعی و زیست جمعی خویش همواره حریم پوشش را بر حرمت نگریسته اند و از آن در برابر نااهلان به گونه ای شایسته و اخلاقی محافظت و مراقبت کرده اند.
    3: داده‌های برگرفته از پژوهش ها و حقایق حاصل از مشاهدات و رصد جامعه، نشان از آن دارد که اینک قاطبه مردمان کشور، درست همانند ادوار تاریخی گذشته، عفت و پوشش و اخلاق را ارج می نهند و برای حفظ آن ساعیانه جد و جهد می کنند و ما در فراجا بر خود می بالیم که پلیس چنین شهروندان نیکوسیرت و با فضیلتی هستیم و با یاری و همدلی و همسویی آنان برای بسط و گسترش امنیت و آرامش و آسایش آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.
    یقین داریم که تراز امنیت اجتماعی جامعه، در همه ابعاد و حیطه های آن، پیوسته رو به فزونی می نهد و عوامل مخل امنیت ذهنی و عینی، به سرعت از میان رانده می شوند.
    4: همه ما به عنوان کسانی که در برابر جامعه خود احساس مسئولیت و تعهد می نماییم و به سلامت اجتماعی و معنوی و رفتاری جامعه و مردم آن می اندیشیم، باید بیش از گفتار، با رفتار و مشیء و منش خود قدم در راه بهبود و تعالی جامعه بگذاریم. با کنش و رفتار مناسب و خردورزانه و پخته و البته سعه صدر و صبوری و مدارا است که می توان رفتارها را اصلاح کرد و منش ها را بهبود بخشید. از آن گذشته همه ما آنگاه که از کلام و کلمه خود برای تأثیر نهادن بر دیگران بهره می گیریم باید مراقب باشیم که کلام مان سرشار از “جدل احسن” باشد و مملو از ادله و براهین محکم و خدشه ناپذیر. مطمئن باشید اگر رفتارمان نیکو و پسندیده باشد و گفتارمان مملو از “سخن نیکو”، آنگاه به سادگی می توانیم “مکارم اخلاق” را در جامعه بسط و گسترش دهیم و رذایل را یک به یک از میان برداریم.
    یادمان باشد همان گونه که رهبر معزز انقلاب فرموده اند جامعه ما نیازمند همدلی و انسجام و امنیت است و همه ما باید برای تحقق این سه از هیچ تلاشی دریغ نورزیم.
    5: یقین دارم راه و مقصدی که ما با راهبری و رهبری اندیشمندانه رهبر فرزانه مان در پیش گرفته ایم به سعادت اخروی و خوشبختی دنیوی رهنمون خواهد گشت. از همین رو به کمک هم مسیر خویش را با صلابت و اقتدار پیش خواهیم رفت و کژی‌ها و کاستی‌ها و آسیب‌های حداقلی را با امید و تلاش حداکثر از میان خواهیم راند و جامعه را مهیای ظهور ناجی عالم بشریت، حضرت قائم(عج) خواهیم کرد.»