سرمقاله

وعده ممنوع! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10318  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 20 خرداد 1402
    افزایش ۲۰ درصدی یارانه فقط تورم را تشدید می‌کند
    ایران جزو کشورهای دارای بالاترین شاخص فلاکت است
    یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در شرایط تورم 50 درصدی،‌ افزایش 20 درصدی یارانه دهک‌های کم درآمد هیچ اثری به جز تشدید تورم ندارد، وقتی که پول جاری را به جامعه تزریق می‌کنند هیچ آثاری به غیر از افزایش نقدینگی و افزایش نرخ تورم نخواهد داشت.
    علی قنبری در گفت وگو با ایلنا درباره افزایش شاخص فلاکت در ایران و وضعیتی که این شاخص از اقتصاد بیان می‌کند، اظهار داشت: شاخص فلاکت نشانگر فقر مردم در یک کشور است و بالا بودن این شاخص اقتصاد یک کشور را نابود می‌کند. این شاخص مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم است که در ایران هم تورم که باعث کاهش درآمد و کاهش ارز پول می‌شود و هم نرخ بیکاری که آثار منفی اجتماعی در جامعه دارد، بالا است.   
    وی ادامه داد: نرخ تورم که امروز بیش از 50 درصد است و نرخ بیکاری که نزدیک به  25 تا 20 درصد در دهک‌های مختلف عدد متفاوتی است و در مجموع نرخ شاخص فلاک در ایران نزدیک به 80 درصد می‌رسد و در دنیا جزو کشورهای اول از جهت بالا بودن شاخص فلاکت هستیم.   
    این کارشناس اقتصادی گفت: بنابراین نرخ فلاکت، شاخصی است که وضعیت اقتصادی اجتماعی جامعه را بیان می‌کند و هرچه این نرخ پایین‌تر باشد، وضعیت بهتر است و هرچه نرخ بالا باشد معیشت مردم و وضعیت اجتماعی در خطر است.
    قنبری تاکید کرد: دولت باید شاخص فلاکت را بهبود دهد و این هدف محقق نمی‌شود مگر اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کند و نرخ اشتغال بالا برود اما متاسفانه در طول دو سال گذشته شاهد آن بودیم که در کشورمان تورم به ویژه تورم مواد غذایی به شدت رو به افزایش است و نرخ بیکاری هم صعودی شده‌است. از این رو از هر جهت تورم و بیکاری به وضعیت زندگی مردم فشار آمده و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بدتر شده‌است و بالا رفتن شاخص فلاکت آثار منفی در زندگی مردم گذاشته است.
    وی با اشاره به افرادی که مدعی هستند که شاخص فلاکت نمی‌تواند تصویر درستی از وضعیت کشور بیان کند، اظهار داشت: کسانی که مدعی‌اند نیازی به محاسبه نرخ فلاکت نیست و بیان درستی از وضعیت اقتصادی جامعه ندارد افراد دولتی هستند و وضعیت نامطلوب اقتصاد کشور برای این افراد مدعی، مهم نیست و قصد دارند این وضعیت را لاپوشانی کنند و از آنجایی که خودشان مقصر ایجاد این وضعیت بالا رفتن نرخ شاخص فلاکت هستند به نحوی به دنبال کتمان این موضوع هستند.
    این کارشناس اقتصادی افزود: در حالی که نه آثار تورم و نه آثار افزایش بیکاری در کشورمان قابل کتمان نیست و هر دو آثار قابل توجه بر روی فقر جامعه می‌گذارند و بزهکاری را بالا می‌برد و افرادی مدعی هستند شاخص مهمی در اقتصاد نیست یا از اهمیت آن اطلاع ندارند یا اینکه می‌خواهند از زیر بار مسئولیت فرار کنند.
    قنبری همچنین درباره افزایش 20 درصد یارانه‌های 3 دهک کم درآمد، گفت:  در شرایط تورم 50 درصدی،‌ افزایش 20 درصدی یارانه دهک‌های کم درآمد هیچ اثری به جز تشدید تورم ندارد، وقتی که پول جاری را به جامعه تزریق می‌کنند هیچ آثاری به غیر از افزایش نقدینگی و افزایش نرخ تورم نخواهد داشت
    وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای در کشورمان گمان می‌کنند با افزایش 20 درصد یارانه،‌ مشکل مردم حل می‌شود در حالی که رفع فقر منوط به این است که برای مردم شغل و درآمد پایدار ایجاد کنیم، شغلی که مردم را به سمت توسعه هدایت کند.