صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20924  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 03 دی 1402
    جزئیات اولین گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و مصر
    سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با آقای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و آرزوی موفقیت برای وی در دوره جدید تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط در زمینه‌های مختلف با کشور دوست و مسلمان مصر استقبال می‌کند.
    رئیس جمهور با بیان اینکه برخورداری از سابقه تمدنی و مبانی اعتقادی مشترک باعث رابطه قلبی میان دو ملت و کشور شده که زمینه مناسب و مساعدی برای تقویت و تعمیق روابط فیمابین است، افزود: طبق نظر امام خمینی (ره) سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر ارتقای جایگاه و عزت مسلمین و وحدت شیعه و سنی بوده و در همین راستا همواره اعلام کردیم که احقاق حقوق ملت فلسطین مسئله اول و اساسی جهان اسلام است.
    رئیسی با اشاره به اینکه امروز به خوبی مشاهده می‌شود که نظریه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی و تهدیدی جدی برای امنیت، آرامش و صلح در منطقه است، بر همگان اثبات شده، اظهار داشت: امروز همچنین همگان شاهد آن هستند که آمریکا در حالی که ریاکارانه همه را به خویشتنداری دعوت می‌کند، اما اصلی‌ترین حامی و عامل تداوم جنایات رژیم صهیونیستی است و طبیعتاً نمی‌تواند نقش دلسوز و برقرارکننده صلح در غزه را داشته باشد.
    رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی ایران برای به کارگیری همه ظرفیت‌ها در راستای توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و امدادرسانی به فلسطینیان مظلوم اما مقتدر غزه گفت: انتظار داریم مصر نیز از همه ظرفیت‌های خود برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه، آغاز امدادرسانی و احقاق حقوق حقه ملت فلسطین استفاده کند.
    رئیسی همچنین به ادعاهای آمریکایی‌ها و برخی دیگر از حامیان رژیم صهیونیستی درباره ضرورت خویشتنداری دیگر کشورها و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: دعوت دیگران به خویشتنداری در حالی که عامل اصلی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ارسال تسلیحات و تجهیزات از سوی آمریکا و حمایت همه‌جانبه از این رژیم کودک‌کش با وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت است، کاملاً بی‌معنی است.
    «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در این مکالمه تلفنی ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن امکان گفتگوی دوباره با رئیسی پس از ملاقات دو رئیس جمهور در حاشیه اجلاس همکاری‌های اسلامی در ریاض و نیز قدردانی از تبریک به مناسبت انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری مصر، گفت: ایران و مصر با توجه به جایگاه بالای تاریخی و تمدنی و نیز برخورداری از ظرفیت‌های متنوع می‌توانند نقش موثری در استقرار ثبات و امنیت در منطقه ایفا کنند.
    رئیس جمهور مصر ضمن قدردانی از سیاست جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و منطقه بر آمادگی کشورش برای برداشتن گام‌های عملی در راستای حل و فصل مسائل بین دو کشور تاکید کرد.
    السیسی همچنین با اشاره به اینکه مصر همه تلاش خود را برای توقف حملات به غزه، امدادرسانی به مردم این منطقه و نیز احقاق حقوق فلسطینیان به کار گرفته است، اظهار داشت: از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مردم غزه نیز قدردانی می‌کنم و باور داریم که ایران نقش موثری در زمینه استقرار ثبات در منطقه دارد.