سرمقاله

قتل عام مردم نشان از قدرت نیست ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20213  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 19 آذر 1402
    هر کد ملی، یک پرونده الکترونیک سلامت
    مبتلایان دیابت و فشارخون، ستاره‌دار می‌شوند
    رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه هر کد ملی باید یک پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد تا سلامت فرد به صورت فعال پیگیری شود، در عین حال گفت: در قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع پیشنهاد دادیم افرادی که ما با دو بیماری دیابت و فشارخون شناسایی کرده‌ایم، ستاره‌دار شوند و در سطح دو خدمتی، رایگان خدمت گیرند.
    به گزارش ایسنا، محسن بارونی در نشست خبری پویش ملی سلامت غربالگری دیابت و پرفشاری خون، گفت: حدود ۳۰ هزار واحد بهداشتی _ درمانی در کشور ارائه دهنده خدمت سلامت هستند و بیش از ۷۰ هزار نفر کادر بهداشتی درگیر این پویش شده است.
    فشارخون بالا علت سالانه حدود ۱۲۶هزار مرگ در کشور
    او با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۶۰ هزار مرگ سالانه داریم، تصریح کرد: بر اساس مقالات چاپ شده، ۵۰ درصد این مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است‌ که تقریبا ۱۸۰ هزار مرگ سالانه می‌شود. طبق مقالات علمی ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی نیز به دلیل فشارخون بالا است.
    وی افزود: در واقع ۷۰ درصد مرگ‌هایی که در سنین ۴۵ تا ۵۰ رخ می‌دهد به دلیل فشارخون بالا است که یعنی سالانه ۱۲۶ هزار مرگ سهم فشارخون بالا است.
    بارونی تاکید کرد: سن امید به زندگی در کشور ما ۷۶ سال است و اگر سال های عمر از دست رفته مردم را محاسبه کنیم مشخص می‌شود که بالغ بر ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار سال از دست رفته‌ عمر فقط به دلیل فشارخون بالا در هر سال داریم؛ بنابراین کنترل این بیماری بسیار هرینه اثربخش است.
    وی با اشاره به اینکه پویش ملی سلامت در بستر شبکه رخ می‌دهد، اظهار کرد: نظام شبکه ما پتانسیل دارد تا از ۱۲۶ هزار مرگ سالانه ناشی از فشارخون بالا جلوگیری کند؛ اما باید خودمراقبتی و استقبال مردم از پایگاه‌های سلامت هم افزایش یابد.
    او با بیان اینکه فشارخون، بیماری خاموش است، تصریح کرد: فرد هیچ علائمی ندارد و زمانی متوجه می‌شود بیمار است که در سنین پایین عمل قلب باز انجام داده یا دچار سکته مغزی شده؛ ناتوانی ناشی از سکته هزینه‌های بسیار بالایی دارد که حتی زندگی خانواده را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
    هر کد ملی، یک پرونده الکترونیک سلامت
    وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه انجام پویش ملی فشارخون بالا و دیابت تا چه اندازه در لکه‌گیری پرونده الکترونیک سلامت موثر بوده است؟، بیان کرد: در مرکز مدیریت شبکه مسئولیت پرونده الکترونیک سلامت را به فردی واگذار شده که دکتری هوش مصنوعی دارد تا با تکنولوژی‌های روز حرکت کنیم و هر کد ملی یک پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد که تمام اطلاعات فرد ثبت شود که اتفاقات خوبی رخ دهد؛ به عنوان مثال ساعت هوشمندی طراحی کنیم که اطلاعات به‌روز سلامت اولیه فرد را به پرونده الکترونیک منتقل کند و در صورت نیاز به خدمت اورژانسی به فرد کمک کند.
    رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در این زمینه ادامه داد: هر کد ملی باید یک پرونده الکترونیک داشته باشد و اگر فردی با بیماری شناسایی شود حتما به شکل فعال توسط مراقب سلامت پیگیری خواهد شد.
    وی افزود: یک اصطلاحی وجود دارد تحت عنوان “جمعیت یک بار خدمت” که یعنی در طول سال یک فرد یکبار خدمت گرفته است یا خیر؟. آمار “جمعیت یک بار خدمت” قبل از پویش ملی سلامت در روستا ۷۰ درصد و در شهر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در سال است که آمار شهری خطرناک است. تمام محلات یک پایگاه سلامت شهری دارد و مردم باید بدانند که هر فردی که در محله قرار دارد می‌تواند بسته خدمتی متناسب با گروه سنی خود را دریافت کند که همه این ها سبب می‌شود از وضعیت سلامتی افراد مطلع شویم اما در پایان پویش می‌توان اعلام کرد که تاثیرات دقیق چگونه بوده است.
    مبتلایان دیابت و فشارخون، ستاره‌دار می‌شوند
    رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت به پیشنهادی که وزارت بهداشت در زمینه پوشش بیمه‌ای مبتلایان به دیابت و فشارخون بالا دارد، اشاره کرد و گفت: امروز در قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع که با حضور نمایندگان تامین اجتماعی و بیمه سلامت برگزار شد پیشنهاد دادیم افرادی که ما با این دو بیماری شناسایی کرده‌ایم، ستاره‌دار شوند و در سطح دو خدمتی، رایگان خدمت گیرند؛ این کار در حال برنامه ریزی است. در نقاطی که هنوز نظام ارجاع برقرار نشده است؛ فرد ستاره دار با مراجعه به سطح دو خدمتی شناسایی می‌شود.
    گفتنی است؛ طبق اعلام قبلی مسئولان وزارت بهداشت، غربالگری دیابت و فشارخون گروه هدف از ۲۰ آبان‌ماه شروع شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد و قرار است طی این پویش که همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۰۱) ساکن در کشور گروه هدف آن هستند تحت غربالگری پرفشاری خون و دیابت قرار گیرند.
    پیش از این نیز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به پویش غربالگری دیابت و پرفشاری خون از ۲۰ آبان تا ۱۵ دیماه و با بیان اینکه تا صبح امروز بالغ بر ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر غربالگری شدند، گفت: در این بازه زمانی ۱۴۵ هزار نفر مشکوک به پرفشاری خون و ۸۵ هزار نفر مشکوک به دیابت جدید شناسایی شدند که اگر اقدامات اصلاح سبک زندگی در این افراد صورت گیرد، خیلی از ابتلاهای بعدی یا رخ نمی‌دهد یا به تعویق می‌افتد.
    به گزارش ایسنا، دکتر کوروش اعتماد در نشست خبری پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و پرفشاری خون، گفت: ماهیت خدمت در این پویش در ۱۵ دی تمام نمی‌شود؛ اما این بازه زمانی (۲۰ آبان تا ۱۵ دی) تاکید بر بالا بردن سواد سلامت افراد است. کسانی که غربالگری می‌شوند در پنج گروه بسته خدمتی و آموزشی را بر اساس نتیجه غربالگری دریافت می‌کنند.وی با تاکید بر اینکه این پویش در راستای برنامه سلامت خانواده اجرا شده است، تصریح کرد: این کار در بستر شبکه بهداشتی در مراکز سطح یک انجام می‌شود. بعد از شنایایی افراد در قالب پرونده الکترونیک و طبق دستورالعمل پیگیری‌های منظم و فعال توسط مراقب سلامت و پزشک خانواده آن فرد انجام می‌شود.