سرمقاله

واقع‌بینی به جای پوپولیسم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13177  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 09 مرداد 1402
    پوتین:
    دنبال درگیری با ناتو در سوریه نیستیم
    رئیس فدراسیون روسیه، با اشاره به اینکه روسیه مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرده است، خاطرنشان کرد که قاره آفریقا نسبت به روسیه دوستانه و مثبت عمل می‌کند.
    به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه روز شنبه تاکید کرد، کشورهای آفریقایی صادقانه به چگونگی پایان دادن به بحران اوکراین فکر می‌کنند.
    پوتین در جریان سخنرانی درباره نتایج دومین نشست روسیه و آفریقا گفت: «روسیه مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرد؛ اما کی‌یف فرمانی را امضا کرد که مذاکره با ما را ممنوع می‌کند.»
    وی با اشاره به اینکه “چند نکته از ابتکار صلح آفریقا از جمله آتش‌بس دشوار است، به ویژه اینکه اوکراین به تهاجم خود ادامه می‌دهد”، افزود: ابتکار صلح آفریقا می‌تواند بر محورهایی مانند ابتکار چین استناد کند.
    رئیس فدراسیون روسیه با تاکید بر اینکه اشتباهات غرب ریشه مشکل در اوکراین است، اشاره کرد که اوکراین از چهار ژوئن متحمل تلفات انسانی سنگینی شده از جمله ۴۱۵ تانک، در حالی که دو سوم تجهیزاتی که در نبردها از دست داده، ساخت غرب بوده است.
    پوتین با بیان اینکه “قاره آفریقا نسبت به روسیه دوستانه و مثبت است” ، تاکید کرد که کشورهای آفریقایی دارای پتانسیل‌های عظیمی هستند که به سرعت در حال رشد هستند.
    وی خاطرنشان کرد که تعدادی از کشورهای آفریقایی همچنان از تروریسم رنج می‌برند. بنابراین «دستیابی به اهداف اقتصادی با توجه به این واقعیت دور از ذهن است.»
    پوتین گفت: «کشورهای آفریقایی تسلیحات روسی می‌خرند و از فشار غرب نمی‌ترسند.» وی توضیح داد که کشورهای آفریقایی صمیمانه خواهان همکاری با روسیه در زمینه‌های نظامی و فنی هستند.
    رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: مسکو همچنان یکی از بهترین فروشندگان گندم در جهان است و ما به لطف انتقال رایگان غلات روسیه، سود آن را با فقیرترین کشورها تقسیم خواهیم کرد.
    وی اعلام کرد که کشورش به تامین غلات به کشورهای آفریقایی، چه به صورت تجاری و چه رایگان، ادامه خواهد داد.
    رئیس فدراسیون روسیه در مورد موضوع سوریه نیز گفت که هیچ‌کس خواهان درگیری مستقیم بین نیروهای ناتو و روسیه در سوریه نیست. وی در عین حال هشدار داد که اگر کسی خواهان چنین درگیری باشد، روسیه برای آن آماده است.
    رئیس‌ فدراسیون روسیه افزود: ما همیشه برای هر سناریویی آماده هستیم؛ اما هیچ‌کس این را نمی‌خواهد و به ابتکار طرف آمریکایی، در یک زمان مشخص سازوکار ویژه‌ای برای جلوگیری از درگیری تشکیل دادیم و روسای بخش‌های خاصی از هر دو طرف مستقیماً با هم ارتباط برقرار می‌کنند. فرصت مشورت در مورد هر موقعیت بحرانی را دارند.
    وی فاش کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیشنهاد گفت‌وگوی تلفنی با وی را داده است؛ اما زمان برای آن مناسب نبوده است.
    پوتین گفت که با همتای ترکیه‌ای خود برای گفت‌وگوی تلفنی در روز چهارشنبه به توافق رسیده است.
    پوتین در خصوص پروژه گاز روسیه با آنکارا نیز با بیان اینکه ایجاد مرکز گاز در ترکیه همچنان در دستور کار است، خاطرنشان کرد: روسیه به دلیل اینکه بستری برای تجارت است، گاز را به مقدار زیاد در ترکیه ذخیره نخواهد کرد.
    رئیس‌ فدراسیون روسیه همچنین با اظهار نظر درباره عدم شرکت خود در اجلاس سران بریکس، تأکید کرد که اکنون حضورش در کشورش مهمتر از حضورش در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی است.
    پوتین گفت: من با همه همکارانم، با رئیس جمهوری چین، نخست وزیر هند در تماس هستم و ما به تازگی دو بار با رئیس جمهوری آفریقای جنوبی ملاقات کرده‌ایم.