سرمقاله

گسترش روابط خارجی ضرورت منافع ملی ‪/‬ کیکاوس پورایوبی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10941  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 30 خرداد 1402
    جایزه اول جشنواره ترانسیلوانیا به فیلم ایرانی رسید
    فیلم سینمایی «مثل ماهی روی ماه» ساخته دُرناز حاجی‌ها جایزه بهترین فیلم بیست و دومین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا در کشور رومانی را دریافت کرد. به گزارش ایسنا، جایزه بهترین فیلم جشنواره ترانسیلوانیا به فیلم «مثل ماهی رو ماه» از درناز حاجی‌ها رسید که بنا بر اعلام سایت جشنواره این نخستین بار در طول دوران برگزاری این رویداد است که جایزه اول جشنواره به فیلمی از یک کارگردان زن می‌رسد.
    این کارگردان جوان پس از دریافت جایزه ۱۰ هزار یورویی جشنواره ترانسیلوانیا گفت: فکر می‌کنم چه یک کودک پنج ساله باشید یا یک مرد بالغ در پنجاه سالگی، فشار برای انجام کارهایی که نمی‌خواهید انجام دهید وحشتناک است. خوشحالم که هیات داوران پیام این فیلم را درک کردند.
    هیات داوران جشنواره از اصالت ایده پشت طرح و هوشمندی در برخورد با مسائل حساس مربوط به والدین این فیلم تقدیر کردند و سپیدار تاری بازیگر اصلی این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر جشنواره را به خود اختصاص داد.
    فیلم «مثل ماهی رو ماه» که با عنوان «زن، مرد، بچه» نیز شناخته می‌شود، سال گذشته در بخش رقابتی پروکسیمای پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی ‌واری نیز حضور داشت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: هاله و شوهرش امیر باید با شرایط سختی کنار بیایند: پسر چهارساله آنها ایلیا ناگهان صحبت نمی‌کند. واضح است که هیچ دلیل فیزیولوژیکی وجود ندارد، بنابراین آنها به یک روان درمانگر مراجعه می کنند که راه حل اساسی ارائه می دهد. مادر ایلیا که تا به حال از او مراقبت کرده است، قرار است کنار بنشیند در حالی که پدر وظیفه مراقبت از کودک را بر عهده می گیرد. این تغییر در نظم تثبیت شده، خانواده را وارد یک مارپیچ رو به پایین تنش و پرخاشگری می‌کند و دیدن راهی برای خروج از آن بسیار دشوار است.
    بیست و دومین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا از ۹ تا ۱۸ ژوئن (۱۹ تا ۲۸ خرداد) در رومانی برگزار شد.