سرمقاله

فیلترینگ؛ قصاص قبل از جنایت! ‪/‬ حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10874  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 29 خرداد 1402
    به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در آذربایجان شرقی؛
    بزرگترین مرکز بیوتکنولوژی کشت بافت استان به بهره برداری رسید
    تبریز - فلاح: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در مراسمی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و دیگر مدیران استانی، بزرگترین مرکز بیوتکنولوژی کشت بافت آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.
    اکبر فتحی در این مراسم ضمن تبریک هفته جهادکشاورزی، یاد و خاطره شهدای سنگرسازان بی سنگر را گرامی داشت و گفت: با تشکیل جهاد سازندگی با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، چهره زشت محرومیت از مناطق روستایی از بین رفت و اقداماتی که توسط این تشکل انقلابی در مناطق روستایی انجام شد، تا امروز ماندگار بوده است. این خدمات در عرصه های مختلف از قبیل برق، آب، مخابرات، تاسیس مدارس، .... انجام گرفت و با شروع جنگ تحمیلی نیز به فرمان امام خمینی(ره) لبیک گفتند و آن چنان فداکاری هایی انجام دادند که لقب سنگرسازان بی سنگر را دریافت کردند. وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های اقتصادی در روستاها گفت: اگر زیرساخت های اقتصادی در روستاها توسعه یابد، روستاییان در روستا خواهند ماند و به تولید خود ادامه خواهند داد.
    فتحی با قدردانی از استاندار آذربایجان شرقی و تیم اقتصادی این استان در حمایت از بخش کشاورزی، گفت: تیم اقتصادی استانداری، بخش کشاورزی را در اولویت کاری خود قرار داده اند و حمایت همه جانبه ای از این حوزه داشته اند و در نتیجه این حمایت ها بوده است که در حال حاضر چندین مگاپروژه در زیربخش های مختلف کشاورزی در استان در حال اجراست و برخی از آنها نیز به بهره برداری رسیده است.
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه گلخانه در این استان گفت: بزرگترین گلخانه هیدورپونیک شیشه ای خاورمیانه در آذربایجان شرقی قرار دارد و پروژه های قابل توجه دیگری از قبیل مجتمع 30 هکتاری گلخانه ای در شهرستان هریس و احداث باغات مدرن از قبیل یک هزار هکتار باغات مدرن مرند توسط هلدینگ های بزرگ نیز از پروژه های حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی است.
    وی افزود: با راه اندازی این مجموعه ها تهدیدات محیط بیرونی کاهش پیدا می کند و به همین دلیل است که ضرورت دارد ورود دانش به بخش کشاورزی را تسریع کنیم تا از منابع محدود بتوانیم بیشترین استفاده را داشته باشیم.
    فتحی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه دانش بنیان کردن بخش کشاورزی گفت: در سال گذشته دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در استان به بهره برداری رسید و 37 شرکت دانش بنیان در آنجا مستقر شده اند و در حال فعالیت هستند.
    وی در خصوص اهمیت کشت بافت گفت: اگر بذر یک میوه خوب را کشت کنیم به دلیل تفرق صفات، میوه ای که از درخت ان حاصل می شود صفاتی مشابه با میوه های درخت اصلی ندارد اما در کشت بافت، می توان دقیقا صفاتی که در میوه های درخت مادر وجود دارد را در محصولات درخت جدید مشاهده کرد.
    فتحی عاری از ویروس بودن را یکی دیگر از ویژگی های این کشت دانست و بیان کرد: در حال حاضر تولید نهال استان 150 هزار اصله نهال است که با بهره برداری از این پروژه، میزان آن به 750 هزار اصله نهال می رسد.
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده ایم و باید از نهال هایی استفاده کنیم که در برابر شرایط سخت و نامساعد مقاوم باشند که با شرایط موجود این امکان وجود ندارد اما با روشهایی که در مراکز بیوتکنولوژی وجود دارد می توان این اقدامات را انجام داد.
    وی افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی را با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و نیاز بخش کشاورزی یک ضرورت دانست.
    فتحی از بهره برداری از 46 پروژه در حوزه کشاورزی با اعتبار 573 میلیارد تومان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: این پروژه ها در دور دوم سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی امکان بهره برداری از آنها میسر نبود و در این هفته مورد بهره برداری قرار می گیرد.
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، کمبود سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی را یکی از چالش های این عرصه دانست و ادامه داد: خوشبختانه در دو سال گذشته سرمایه گذاری های خوبی در استان آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی انجام شده است و سرمایه گذاران حوزه های دیگر به این حوزه ورود کرده اند که باید از آنها قدردانی کرد.پ